ارتباط زندگی شهرنشینی و ابتلا به سرطان

بدون تردید سبک زندگی ازجمله عواملی است که در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از انواع سرطان‌ها نقش بسیار مهمی دارد. بسیاری از پزشکان بر این باورند بسیاری از عوامل ناشی از شیوه‌های مبتنی بر سبک زندگی شهرنشینی در دهه‌های اخیر را باید در فهرست عوامل تأثیرگذار در ابتلا به انواع سرطان‌ها ثبت کرد.

کاهش تحرک، تغییر سبک زندگی یا به عبارتی کاهش مصرف میوه و سبزیجات در برنامه غذایی روزانه، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، استعمال دخانیات و همچنین استرس و اضطراب ازجمله عواملی است که به‌عنوان عوامل تأثیرگذار در ابتلا به سرطان از آن‌ها نام‌برده می‌شود. ازاین‌رو گفته می‌شود تحرک جسمانی و اختصاص زمانی از روز به انجام فعالیت‌های ورزشی، برنامه غذایی سالم و کاهش عوامل استرس‌زا می‌تواند از راهکارهای مؤثر در پیشگیری از ابتلا به سرطان باشد. آلودگی هوا از دیگر عواملی است که می‌تواند خطری جدی برای سلامت افراد باشد. آلودگی هوای کلان‌شهرها، بافت‌ها و اندام‌های مختلف بدن را تهدید می‌کند و زمینه‌ساز ابتلا به سرطان است.

علاوه بر این فست‌فودها نیز به‌عنوان غذاهایی با رنگ و بوی سرطان شناخته‌شده‌اند. اغلب فست‌فودها با روغن و در درجه حرارت‌های بسیار بالا طبخ می‌شوند. طبخ غذا در چنین شرایطی به تولید مواد و ترکیبات سمی منجر می‌شود که دستگاه گوارش را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد و می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به سرطان‌های سیستم گوارش باشد. سبک زندگی شهرنشینی به افزایش اضطراب و استرس منجر شده است و این در حالی است که پزشکان بر این باورند استرس می‌تواند در تحریک مزمن سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های مختلف بدن نقش مهمی داشته باشد و درنتیجه به ایجاد تغییرات غیرطبیعی در هسته سلول‌های بدن منجر شود که درنهایت به جهش سلولی می‌انجامد. به گفته متخصصان استرس فعالیت سیستم ایمنی بدن را نیز تضعیف می‌کند و درنتیجه توانایی سیستم ایمنی بدن در مقابله با عوامل بیماری‌زا کاهش پیدا می‌کند.

یکی از بهترین راهکارها برای کاهش پیامدهای ناشی از استرس فعالیت‌های ورزشی است که به‌طور غیرمستقیم از ابتلا به سرطان نیز پیشگیری می‌کند. از سوی دیگر ورزش منظم و اصولی موجب می‌شود شدت ضربان قلب افزایش پیدا کند و درنتیجه با افزایش جریان خون، اکسیژن‌رسانی در بدن نیز شدت پیدا می‌کند که این تغییرات می‌تواند در افزایش مقاومت بدن نسبت به عوامل بیماری‌زا مؤثر باشد.

تحقیقات انجام‌شده در مراکز معتبر تحقیقات سرطان در سطح دنیا حاکی از آن است که تشخیص زودهنگام بیماری و آغاز روند درمانی می‌تواند در افزایش طول عمر و کاهش عوارض ناشی از ابتلا به سرطان نقش بسیار مهمی داشته باشد. بسیاری از انواع سرطان‌ها مانند سرطان پستان، پروستات و روده بزرگ با استفاده از روش‌های غربالگری در مراحل اولیه و پیش از مرحله تظاهرات بالینی قابل‌تشخیص است. برای پیشگیری از بعضی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان استخوان، انواع سرطان‌های خوش خیم بافت عضلانی و همچنین سرطان خون و تومورهای بدخیم در کودکان نیز تاکنون راهکاری یافت نشده است.

 

فرانک فراهانی /روزنامه نگارعلم

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا