ضدعفونی آب با نور خورشید

با این حال نتایج پژوهش ها نشان می دهد که شاید بتوان گره این مشکل را با استفاده از نور بی مزد و منت خورشید عالم تاب، باز کرد.

تامین آب شرب لازم برای جمعیت دنیا، یکی از مهم ترین دغدغه های جهانی است. طبق گزارش های سازمان ملل متحد، در سال 2015 چیزی حدود 600 میلیون نفر از جمعیت دنیا به آب آشامیدنی مطمئن و سالم دسترسی ندارند. یکی از مهم ترین دلایل این موضوع، آن است که فناوری های متداول مورد استفاده برای ضدعفونی آب آشامیدنی که شامل ازن زنی، کلر زنی و تابش با لامپ فرابنفش هستند، به تجهیزات پیچیده، سرمایه گذاری زیاد و اپراتور ماهر نیاز دارند.

در این میان روشی ساده برای ضدعفونی آب وجود دارد که علیرغم قدمت بیش از 4000 سال، کمتر مورد توجه واقع شده است. این روش که در آن ضدعفونی آب با نور خورشید انجام می گردد و اصطلاحا روش SODIS نامیده می شود، می تواند در نواحی کمتر توسعه یافته و همچنین در موارد مواجهه با بلایای طبیعی و بحران ها به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.

به همین منظور پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی لرستان، مطالعه ای را با استفاده از این روش گندزدایی، به انجام رسانده و نتایج آن را با روش استفاده از کلر مورد مقایسه قرار داده اند.

در این پژوهش نمونه آب شهری خرم آباد در بطری های پلاستیکی و شیشه ای بی رنگ قرار داده شده و با باکتری E. coli و همچنین سطوح مختلف کدورت و مواد آلی ترکیب گردیدند. سپس با استفاده از دو شیوه ضدعفونی با نور خورشید و ضدعفونی با کلر مورد ارزیابی قرار گرفتند. آزمایش فوق الذکر در تابستان 1392 انجام گشته که در این زمان میانگین شدت تابش خورشیدی حدود 965 وات بر مترمربع و دمای هوا حدود 34 درجه سانتی گراد بوده است.

نتایج مطالعه نشان داد گندزدایی با هر دو روش منجر به کاهش تعداد باکتری های موجود در آب می شود، ولی کارایی روش استفاده از نور خورشید به طور معنی داری از روش استفاده از کلر بیشتر است. به طوری که پس از 60 دقیقه، میانگین تعداد باکتری های باقی مانده در آب ضدعفونی شده با کلر، تقریبا 100 برابر میانگین همین باکتری ها در آب ضدعفونی شده با نور خورشید بوده است!

البته در هر دو روش به کار گرفته شده، کارایی حذف باکتری ها با افزایش غلظت آن ها و همچنین افزایش کدورت و میزان ماده آلی در آب کاهش می یابد. طبق بیان مجریان این پژوهش، حضور جامدات معلق پراکنده در آب، مانع از نفوذ تابش خورشید و در نتیجه باعث کاهش اثر غیرفعال سازی گندزدایی آب با تابش نور خورشید می گردد و همچنین عدم تماس ذرات کلر با باکتری ها را در پی دارد.

استفاده از روش گندزدایی با نور خورشید، از سال 2005 توسط سازمان بهداشت جهانی و یونیسف به عنوان روش اورژانسی کوتاه مدت برای تصفیه آب در هنگام وقوع بلایای طبیعی و بحران ها به رسمیت شناخته شده است. به نظر می رسد با توجه به نتایج این تحقیق و پژوهش های مشابه آن و همچنین با توجه به حضور کشور ما در کمربندی از کره زمین که بیشترین انرژی خورشیدی را دریافت می کند، استفاده از این روش ضدعفونی آب، در شرایط اضطراری و بحرانی و همچنین در جوامع کوچک قابل توجه و بررسی باشد.

قابل ذکر است نتایج مطالعه فوق در مجله علمی پزشکی جندی شاپور دوره 13 شماره 6 منتشر گردیده است.

برای مشاهده متن کامل مقاله اینجا را ببینید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا