مرکز مشترک همکاری های علمی ایران و فنلاند تشکیل می شود

دکتر وحید احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در مورد جزئیات دیدار روز گذشته خود با 'هاری کمراینن' سفیر فنلاند در ایران اظهار کرد: در این جلسه که در وزارت علوم تشکیل شد، راهکارهای گسترش همکاری های علمی و فناوری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی بین دو کشور به بحث و بررسی گذاشته شد.
وی خاطرنشان کرد: پیش از این، وزیر علوم فنلاند به همراه روسای مراکز پژوهشی و برخی از شرکت های دانش بنیان این کشور با وزیر علوم کشورمان دیدار داشتند که مذاکرات اولیه برای همکاری های مشترک صورت گرفت.
احمدی ادامه داد: جلسه روز گذشته با حضور سفیر فنلاند در ایران به منظور پیگیری توافقات قبلی و طراحی مدلی برای اجرایی کردن جزئیات موافقت نامه تشکیل شد.
به گفته وی، در این جلسه موضوع ایجاد مرکز مشترکی برای اجرای پروژه های مشترک و حمایت از این پروژه ها از سوی طرفین مطرح شد تا هماهنگی میان دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و شرکت های دانش بنیان خصوصی و دولتی از این طریق، تسهیل شود.
احمدی اضافه کرد: بر همین اساس، مقرر شد کارگروهی متشکل از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دانشگاه های صنعتی اصفهان، اصفهان و شیراز و دانشگاه ال یو تی (LUT ) فنلاند تشکیل شود تا روش های همکاری پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان ایرانی و فنلاندی را بررسی کند.
معاون وزیر علوم تصریح کرد: طرف فنلاندی در این همکاری های مشترک، دانشگاه ال یو تی خواهد بود؛ طرف ایرانی هنوز قطعی نشده است اما یکی از گزینه ها شیراز یا اصفهان خواهد بود.
وی توضیح داد: در صورتی که شیراز برای این همکاری ها انتخاب شود، دانشگاه های شیراز، صنعتی شیراز و پارک علم و فناوری فارس در این کار مشارکت خواهند داشت و چنانچه توافق روی اصفهان باشد دانشگاه های اصفهان و صنعتی اصفهان در شهرک علم و فناوری این استان، در همکاری های مشترک ورود خواهند کرد.
معاون پژوهشی وزارت علوم یادآور شد: البته پیش از این نیز حدود هشت دانشگاه کشور از جمله دانشگاه کردستان به صورت مستقل همکاری هایی با دانشگاه های فنلاندی داشته اند اما قرار است از این به بعد، همکاری های مشترک علمی و فناوری با این کشور، منسجم تر و هدفمندتر شود.
وی تبادل استاد و دانشجو را از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه برشمرد و گفت: در نشست با سفیر فنلاند در خصوص تبادل استاد و دانشجو در قالب فرصت های مطالعاتی و برگزاری دوره های پسادکتری و اجرای پروژه های مشترک مذاکراتی صورت گرفت که از این پیشنهاد استقبال و مقرر شد تا طرفین به سرعت دانشگاه ها را برای تبادل استاد و دانشجو مشخص کنند.
احمدی با بیان اینکه طرف فنلاندی آمادگی خود را برای همکاری با ایران در همه زمینه های علمی اعلام کرده است، افزود: از جمله حوزه های علمی که فنلاند برای همکاری با ایران آمادگی دارد، می توان به انرژی، فضای تمیز اجتماعی (clean society) و کشاورزی اشاره کرد.
وی تصریح کرد: طرف فنلاندی تاکید دارد که همکاری های ما صرفا در حوزه های فناوری نباشد و به جای مطرح کردن موضوعات کلی، طرفین روی موضوعات مشخص (focal point) متمرکز شوند و اجرای آنها را پیگیری کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا