نسل جدیدی از هوش مصنوعی با قابلیت غلبه بر انسان

به تازگی محققان در مرکز تحقیقاتی هوش مصنوعی شرکت گوگل موفق به ساخت نسل جدیدی از هوش مصنوعی شده اند که توانسته است در بازی تخته ای گو که یکی از قدیمی ترین بازی های ابداعی بشر بوده است از او پیشی بگیرد.

بازی گو که به عنوان یکی از بزرگ ترین بازی های چالش بر انگیز دنیا مطرح است و تا کنون بارها انسان ها در این بازی برتری خود را از ماشین ها ثابت کرده اند؛ بنابراین موفقیت این هوش مصنوعی که به نام دیپ مایند (Deep Mind) خوانده می شود، بدون شک بسیار قابل توجه است

بازی گو که به عنوان یکی از بزرگ ترین بازی های چالش بر انگیز دنیا مطرح است و تا کنون بارها انسان ها در این بازی برتری خود را از ماشین ها ثابت کرده اند؛ بنابراین موفقیت این هوش مصنوعی که به نام دیپ مایند (Deep Mind) خوانده می شود، بدون شک بسیار قابل توجه است. علاوه بر این کمپانی فیس بوک نیز در این زمینه گام هایی برداشته است. با این حال باید گفت که هوش مصنوعی هنوز هم برای راه یافتن به زندگی روزمره بشر راه زیادی دارد.

گری مارکوس، یک عصب شناس از دانشگاه نیویورک، در این باره بیان کرد که: «از آنجایی که مردم شغل و حتی آینده نژاد بشر را با گسترش هوش های مصنوعی در خطر می بینند پس ایجاد مانع برای رشد این تکنولوژی از طرف آنها چندان بعید نیست. به این ترتیب و برای رفع این مشکل باشد که درک اقداماتی پرداخت که در این زمینه انجام شده و یا هنوز انجام نشده است.»

با این حال باید به یاد داشت که این هوش مصنوعی تنها توانسته از یک بشر در این بازی پیشی بگیرد و حتی اگر بتواند از قهرمان لیگ جهانی این بازی یعنی لی سدول (Lee Sedol) نیز پیشی بگیرد این به این معنا خواهد بود که هوش مصنوعی یاد شده تنها در زمینه بازی یاد شده عالی عمل می کند ولی مطمئنا در سایر کاربری های عمومی دیگر حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

سوال اصلی مطرح شده در این زمینه این است که آیا این تکنولوژی می تواند از دنیای بازی بیرون آمده و وارد دنیای واقعی شود یا خیر.

با این حال محققان سازنده دیپ مایند امیدوارند که بتوانند هوش مصنوعی یاد شده را در زمینه هایی از جمله پزشکی و یا آب و هوا وارد کنند. آنها بر این باورند که این هوش مصنوعی در صورت پیشرفت می تواند در زمینه پزشکی روزی به تشخیصات پزشکی پرداخته یا در زمینه آب و هوا به ساخت مدل های پایدار از الگوهای آب و هوایی دست پیدا کند.

منبع: businessinsider

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا