ساخت ساعت آفتابی افقی با قابلیت نمایش ساعت رسمی کشور

به گزارش ایسنا، از این ساعت آفتابی افقی که محاسبات، طراحی و ساخت آن توسط مهندس صفایی، کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان انجام شده است، همزمان با روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی، ستاره‌شناس و فیلسوف بزرگ ایرانی و روز مهندس رونمایی شده است.

مهندس صفایی، کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه امروزه در تمام دنیا، ساعتهای آفتابی قدیمی مایه افتخار جوامع است، افزود: گرچه با توسعه ساعتهای دیجیتالی، کاربرد ساعتهای آفتابی کمرنگ شده است، اما نمادی از رشد فرهنگی هر منطقه به شمار می‌آیندصفایی اظهار کرد: این ابزار سنتی نه تنها جنبه آموزشی و زیبایی شناختی دارد، بلکه با نگاهی هوشمندانه، توجه انسان امروزی را به استفاده بیشتر از انرژی خورشیدی جلب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ساعتهای آفتابی بر اساس نوع شاخص و صفحه ساعت به چند دسته تقسیم می‌شوند و این ابزارها معمولا ساعت خورشیدی محلی را نشان می‌دهند.وی با بیان اینکه ساعت آفتاب روستای استرک کاشان از نوع افقی است، افزود: این ساعت برای طول جغرافیایی 51 درجه و 14 دقیقه و 22 ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی 34 درجه و یک دقیقه و 11 ثانیه شمالی طراحی شده است.

کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان اسکلت این ساعت را از جنس فولاد با صفحه‌ای از جنس فلز استیل بر روی مربعی به طول ظلع یک متر که خطوط و نوشته‌ها بر روی آن حکاکی شده است، دانست و گفت: محاسبات آن به گونه‌ای انجام گرفته است که بتواند ساعت رسمی ایران را نشان دهد.

صفایی خاطرنشان کرد: دیگر کاربرد آن قابلیت تعیین نیمروز یا همان لحظه اذان ظهر به افق محل استقرار آن یعنی پارک روستای استرک است.وی افزود: قابلیت نمایش تقویم بر اساس گاه‌شماری ایرانی، بصورت منحنی‌هایی بر روی صفحه ساعت از دیگر کاربردهای آن است. همچنین جهت نمای قبله بر روی صفحه ساعت حک شده است.

وی با اشاره به اینکه تزئینات روی صفحه ساعت از نقوش باستانی ایران یعنی نقوش مفرغ‌های لرستان و تخت جمشید است، اظهار کرد: با توجه به اینکه فرش کاشان یکی از افتخارات منطقه است، در کناره ساعت از نقوش اسلیمی برگرفته از فرش کاشان با فلز برنج بصورت مشبک بهره گرفته شده و در حاشیه پایین صفحه نیز از تزئینات فولادی فرفوژه استفاده شده و صفحه راهنمای استفاده از ساعت با توضیحاتی درباره کارکرد و جدول تعدیل زمان درون قابی در بین تزئینات فولادی جای گرفته است.

صفایی با بیان اینکه ساعت آفتابی روستای استرک، نخستین و تنها ساعت آفتابی ساخته شده در شهرستان کاشان است، ابراز امیدواری کرد: بتوانیم با ساخت چنین نمادهای علمی فرهنگی، جایگاه فرهنگ غنی میهن را به نسل‌های آینده گوشزد کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا