از آفریقا به سمت کهکشان ها

قرار گرفتن در زمره کشورهای پیشروی آفریقایی در زمینه علوم فضایی یکی از اهداف بلند مدت و جدی کشور اتیوپی است. به بهانه بازگشائی رصد خانه ای در حوالی مونت انتوتو در نزدیکی آدیس ابابا ،نشریه نیوساینتیست با مسئول ماموریت های فضایی اتیوپی گفتگو کرده است.

چرا اتیوپی به برنامه فضایی نیاز دارد؟

برنامه فضایی، نشان دهنده پول و ثروت نیست اما امری کلیدی در حفظ امنیت غذایی , افزایش بهره وری کشاورزی و گسترش تفکر علمی است. دانش و تکنولوژی فضایی برای امور مختلفی مهم و حیاتی به حساب می آید. به عنوان مثال ماهواره ها در مدیریت پهنه های آبی و محیط زیستی و همچنین سنجش و ارزیابی وضعیت خاک مورد استفاده قرار می گیرند. ما دانشمندان از ماهواره ها برای مدیریت بحران و بدست آوردن داده های جوی و هواشناسی استفاده می کنیم و همچنین با استفاده از آن ها می توانیم تکنولوژی ارتباطات را گسترش داده و آن را بهبود ببخشیم. بنابراین برنامه فضایی ابزاری کلیدی برای توسعه پایدار به حساب می آید.

با توجه به اینکه اتیوپی کشور چندان ثروتمندی نیست , آیا بدست آوردن این تکنولوژی کمی غیر ضروری به نظر نمی رسد؟

چنین نظری با وجود واقعیت های قرن 21 کمی غیر منطقی و خلاف واقع به نظر می رسد. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز تعداد قابل توجهی از افراد زیر خط فقر زندگی می کنند. به عقیده من تنها راه حل کاهش سطح فقر , تغییر شکل اقتصاد مبتنی بر کشاورزی توسط علوم و تکنولوژی های مختلف است. چین در سال 1952 و هند نیز تقریبا در سال 1954 برنامه های فضایی خود را آغاز کردند. آیا این تکنولوژی در آن زمان برای این کشورها نیز غیر ضروری بود؟

به تازگی رصد خانه ای در حوالی مونت انتوتو در نزدیکی آدیس ابابا بازگشایی شده است. کاربرد و کارایی این مرکز دقیقا چیست؟

مهمترین و اصلی ترین هدف بازگشایی و راه اندازی این مرکز رصد کهکشان راه شیری , مطالعه خصوصیات سیارات , ستاره ها و همچنین سایر کهکشان هاست. یکی دیگر از اهداف بازگشایی این رصد خانه ایجاد محیطی برای آغاز تحقیقات در زمینه ستاره شناسی و نجوم , علوم فضایی و مهندسی است. درک علومی همانند علم نجوم سطح علمی عموم مردم جامعه را تحت تاثیر خود قرار می دهد و زمینه مناسبی برای رشد علوم مختلف مهیا می سازد. گفتنی است که این رصد خانه مرکز هدایت و برنامه ریزی ماموریت های فضایی کشور اتیوپی نیز خواهد بود.

با توجه به نزدیکی  محل این رصد خانه به شهر آیا آلودگی نوری یکی از معضلات بهره برداری از این رصد خانه نیست؟

آدیس ابابا در حال گسترش و بزرگ تر شدن قرار دارد و قطعا آلودگی نوری یکی از مشکلات مهمی است که در 10 سال آینده با آن مواجه خواهیم شد. با توجه به این نکته هم اکنون در حال انجام آزمایش های میدانی جهت یافتن مکانی مناسب برای استفاده از تلسکوپ های بسیار بزرگ نوری و رادیویی در نقاط کوهستانی اطراف لالیبلا هستیم. پیش بینی می شود که این تلسکوپ یکی از بزرگترین تلسکوپ های موجود در جهان به شمار رود , اما هیچ گونه تصمیم گیری در این زمینه تا مشخص شدن جواب آزمایش های مختلف انجام نخواهد شد.

در حال حاضر تلسکوپ های عظیمی در دنیا وجود دارند آیا واقعا به یک تلسکوپ غول آسای دیگر نیاز بود؟

هدف از به کارگیری تلسکوپ های فضایی تنها مشاهده و رصد آسمان نیست بلکه می توان با استفاده از آن ها ظرفیت تحقیق و توسعه در زمینه علوم فضایی را دگرگون کرد و صنعت فضایی را متحول ساخت , علاوه بر این می توان شاهد همکاری های گسترده بین المللی در زمینه پیشرفت این تکنولوژی بود. آفریقا نمی تواند برای همیشه وابسته به تکنولوژی ها و محصولات کشور های توسعه یافته باشد و هم اکنون زمان بدست آوردن استقلال و آغاز فعالیت در چنین زمینه هایی است. دنیا نیازمند زیر ساخت های بسیار پیشرفته نجومی در قاره آفریقاست.

برنامه ها و اهداف بلند مدت اتیوپی برای اکتشافات آتی در فضا چیست؟

قرار گرفتن در زمره کشورهای پیشروی آفریقایی در زمینه علوم فضایی یک از اهداف بلند مدت و جدی کشور اتیوپی است. من به شما اطمینان می دهم تا در آینده ای نه چندان دور شاهد فضانوردان اتیوپیایی خواهیم بود.

مترجم : مهران پرویزی