ویروس زیکا از خون فرد آلوده منتقل می شود

مدیر انجمن بیماری های عفونی و گرمسیری ایتالیا طی بیانیه ای اعلام کرد که مغز نوزادان متولد شده از زنان باردار مبتلا به ویروس زیکا Zika رشد کافی را نخواهد داشت بنابراین زنان مناطق آلوده شده توسط این ویروس باید از بارداری جلوگیری کنند.

قابل توجه است که این ویروس توسط پشه منتقل  شده و در خون قرار می گیرد بنابراین می تواند از طریق خون افراد آلوده منتقل شود.  تحقیقات دیگر در رابطه با این ویروس نشان می دهد که انتقال این ویروس از طریق روابط جنسی پر خطر نیز امکان پذیر است.

 پژوهش های جدید نشان می دهد، ویروس زیکا عامل عارضه میکرو سفالی microcephaly  است که در آن مغز جنین مادران باردار مبتلا به این ویروس رشد نکرده و کوچک باقی می ماند . ویروس زیکا از خانواده ویروس های موسوم به فلاوی ویروس بوده و توسط نوعی خاص از پشه به انسان منتقل می شود . بیماری ناشی از این ویروس در افراد بالغ با عنوان بیماری زیکا زیکا شناخته شده موجب بروز تب در فرد مبتلا شده و شباهت های زیادی با تب دنگو دارد . این ویروس در بسیاری از کشورهای آسیایی ، آفریقایی و حوزه آمریکای جنوبی مشاهده شده و اخیرا در مناطق حوزه دریای کارائیب به صورت همه گیر درآمده است . ویروس زیکا توسط پشه Aedes aegypti منتقل شده و از مهمترین نشانه های ابتلا به آن ، تب بالا ، درد در مفاصل و ماهیچه ها ، سردردهای شدید و التهاب پوست است .

 

آنتونیو چیرانی ، مدیر انجمن بیماری های عفونی و گرمسیری ایتالیا در این رابطه می گوید: 25 درصد از موارد ویروسی گزش پشه بدون علامت است و در اکثر آنها علائم خفیفی از جمله تب درجه پایین و ورم ملتحمه دیده می شود. او در ادامه اظهار داشت که مقامات امریکایی به زنانی که قصد باردار شدن دارند توصیه کرده است که باید از ورود به کشورهایی که شیوع ویروس زیکا از جمله برزیل و تعدادی دیگر از کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی خودداری کنند.

تحقیقات نشان داده است که این ویروس به میکروسفالی مرتبط است و باعث می شود تا نوزادانی که در شکم مادر در معرض این ویروس قرار داشتند با سر غیر عادی کوچک متولد شوند. قابل ذکر است که این وضعیت می تواند برای نوزادان مرگبار بوده یا معلولیت های شدید را به همراه داشته باشد.

علاوه بر آن لازم به توضیح است ، میکرو سفالی یک اختلال رشد عصبی است که عوامل متعددی مانند مسایل ژنتیکی ، سکته مغزی ، انگل توکسوپلاسموزا ، سو تغذیه ، مسمومیت دارویی و قرار گرفتن در معرض پرتوهای آسیب رسان ایجاد می شود .

در حال حاضر مقامات پزشکی توصیه می کنند که هر فردی که در عرض دو هفته بازدید از مناطق همه گیر این ویروس دچار تب شده می شود، به سرعت به یک متخصص مراجعه کرده و مورد معاینه قرار گیرد. علاوه بر آن توصیه می شود ، افرادی که در مناطق شیوع این ویروس قرار دارند ، پوست خود را تا حد امکان پوشانده و تلاش کنند تا از گزش پشه به ویژه در شب جلوگیری کنند.

چیرانی تاکید کرد که هیچ واکسنی برای مقابله با ویروس زیکا وجود ندارد و  تا کنون هیچگونه روش درمانی خاصی برای بهبود این بیماری به دست نیامده است. قابل توجه است که این ویروس توسط پشه منتقل  شده و در خون قرار می گیرد بنابراین می تواند از طریق خون افراد آلوده منتقل شود. علاوه بر آن ، تحقیقات دیگر در رابطه با این ویروس نشان می دهد که انتقال این ویروس از طریق روابط جنسی پر خطر نیز امکان پذیر است.

منبع: ansa

ترجمه: فاطمه کردی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا