تک صدایی بودن، عامل عدم جذابیت فضای رسانه ای کشور است

دکترابراهیم جعفری، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با بحث تکثر رسانه ای و ارزیابی وضعیت آن در کشور در گفت و گو تباطات دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با بحث تکثر رسانه ای و ارزیابی وضعیت آن در کشور در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: حقیقت این است که ممکن است بتوانیم بگوییم که در کشور دچار تعدد رسانه هستیم، به این معنا که تعداد رسانه ها در کشور زیاد است اما واقعیت این است که همه آنها یک صدا را منعکس نمی کنند.

وی در ادامه افزود: وقتی صحبت از تکثر رسانه ای می کنیم درواقع منظور وجود رسانه هایی است که دیدگاه های مختلف را انعکاس می دهند یا به عبارتی دیگر منظور جامعه ای چندصدایی است و نه تک صدایی.

جعفری عنوان کرد: بنابراین مشکلی که در عرصه رسانه و مطبوعات در کشورمان وجود دارد و باعث شده که فضای رسانه ای در کشورمان آن جذابیت لازم را نداشته باشد این است که در حال حاضر رسانه ها فقط متعدد هستند و نه متکثر.

وی با اشاره به تنوع زیستی و فرهنگی موجود در کشور اظهار کرد: یکی از ویژگی های منحصر به فرد و بزرگ ایران این است که مانند تنوع زیستی کشورمان که به اندازه اروپا تنوع زیستی دارد، به همان اندازه از لحاظ فرهنگی هم تنوع فرهنگی داریم؛ اقوام مختلف، زبان های مختلف در ایران، کشورمان را تبدیل به کشوری با تنوع فرهنگی بالا کرده است.

این استاد دانشگاه در ادامه صحبت هایش تصریح کرد: از این رو، این تعدد فرهنگی می طلبد که در کشور به همان اندازه هم تریبون و رسانه داشته باشیم که عقاید و نظرات مختلف را انعکاس دهد. بنابراین، وقتی با این مقیاس و این معیار به مقوله تکثر رسانه ای نگاه کنیم، متاسفانه می توانیم ادعا کنیم که تکثر رسانه ای به عنوان یکی از مولفه های توسعه فرهنگی در کشور وجود ندارد.

وی در پایان با اشاره به صحبت های گفته شده، نتیجه گیری کرده و گفت: بنابراین آنچه در کشور شاهد آن هستیم فقط تعدد رسانه است وگرنه با کمی بررسی می توانیم دریابیم که در تمامی رسانه های رسمی کشور محتوا یکسان است.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا