ساخت موتور جت با پرینتر سه بعدی

گروهی از پژوهشگران استرالیائی برای ساخت یک موتور جت از پرینتر های سه بعدی استفاده کردند . این ابتکار برای نخستین بار در دنیا انجام شده و این موتور جت ، نخستین موتور ساخته شده با این تکنولوژی محسوب می شود .

بر اساس گزارش های منتشر شده ، این موتور جدیدا طراحی شده ، دارای ویژگی های متعددی بوده و از بسیاری جهات نسبت به نمونه های پیشین دارای برتری است . به عنوان نمونه این موتور جت ساخته شده توسط پرینترهای سه بعدی بسیار ارزان تر و سبک تر از نمونه های اصلی بوده و سوخت کمتری را مصرف می کند .

این موتور در دانشگاه ملبورن و با همکاری کمپانی هواپیماسازی آمائرو Amaero که در حوزه طراحی و ساخت موتور هواپیما فعالیت می کند ، ساخته شده است .

در سال های اخیر و همزمان با ارائه و ساخت پرینترهای سه بعدی ، کاربری های متعددی از این پرینترها در حوزه های مختلف مشاهده می شود . این موضوع تا حدی اهمیت دارد که چندی پیش سازمان فضائی ناسا دو پرینتر سه بعدی ویژه کار در محیط بدون جذبه طراحی کرده و به ایستگاه بین المللی فضائی فرستاد .

در ماه های گذشته دانشجویان دانشگاه فنی نانیانگ (Nanyang) سنگاپور یک خودروی الکتریکی خورشیدی شهری را با پرینتر سه بعدی ساختند . آنها نام NTU Venture 8  را برای این خودرو انتخاب کرده اند . لازم به توضیح است که  این خودرو الکتریکی بر روی یک شاسی یک پارچه فیبر کربن نصب شده است .  دانشجویان این دانشگاه پیش از این ، طراحی این نوع ماشین ها را انجام داده بودند و از یک سال پیش فعالیت های  خود را صرف ساخت آنها کردند . لازم به ذکر است که این دانشجویان برای ساخت این ماشین ها از آخرین تکنیک های مهندسی استفاده کردند تا بتوانند نوآوری های خاصی در این زمینه ایجاد کنند برای نمونه به ایجاد سلول های خورشیدی سیلیکونی (silicon solar cells) اشاره می کنیم که می تواند بر پایه شکل خودرو طراحی شود .

از سوی دیگر در اخبار شاهد بودیم دانشمندان اسپانیایی از ساخت یک دستگاه چاپگر سه بعدی با قابلیت تولید غذا خبر دادند  . آنها اعلام کردند که  این دستگاه با استفاده از کپسول هایی که برای تهیه یک غذا مورد نیاز هستند ، تغذیه شده و غذای مورد نظر را طبق دستور مشخص شده ، چاپ می کند که البته غذایی واقعی با طعم و بوی تازه است .

چندی پیشنیز   با برپائی نمایشگاه خودرو در شهر دیترویت ایالات متحده امریکا ، یک خودروی سواری به صورت زنده و در برابر دیدگان افراد بازدید کننده پرینت گرفته شده و مورد استفاده قرار گرفت . این خودرو Strati نام داشته و می تواند با سرعت 40 کیلومتر در ساعت حرکت کرده و هشتصد کیلو گرم وزن دارد .

از سوی دیگر در اواخر سال گذشته میلادی پژوهشگران و معماران چینی در پارک علم و فناوری Suzhou در ایالت Jiangsu این کشور یک پروژه ساختمانی با استفاده از پرینترهای را اجرا کردند . این پروژه شامل یک ساختمان شش طبقه و یک خانه ویلائی است که در حال حاضر نیمه کاره بوده و روند ساخت آن در حال اجرا است .  در این پروژه دیوارها و سایر اجزای ساختمان ، توسط پرینترهای سه بعدی ویژه ای که دارای ابعاد بزرگ هستند ، ساخته شده و مواد اصلی مورد مصرف در این پرینترها ، ضایعات ساختمانی و نخاله های دور ریز است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا