شناسایی منابع آب های ژرف به عنوان ذخایر استراتژیک کشور

خشکسالی های پیاپی در سال های اخیر و کاهش چشمگیر منابع آب کشور، وزارت نیرو را به عنوان متولی بحث آب به فکر بهره برداری از آب های نامتعارف انداخته است. تاکنون اقداماتی در این زمینه انجام گرفته که از آن جمله می توان به تصفیه فاضلاب و استفاده از پساب و شیرین سازی آب دریاها اشاره کرد. اما بخشی دیگر از پروژه بهره برداری از آب های نامتعارف به استفاده از فناوری های نوین در این عرصه مربوط می شود که طرح هایی چون بارورسازی ابرها از این زمره اند. بحث استفاده از آب های ژرف هم از دیگر پروژه هایی است که هرچند به مرحله اجرا نرسیده است، اما فاز مطالعاتی آن استارت خورده است و حتی توافقی هم با کشور روسیه در زمینه اکتشاف منابع آب ژرف به امضا رسیده است. پروژه ای که گرچه هنوز برنامه ای برای اجرایی شدن آن وجود ندارد اما در شرایط اضطراری می تواند به عنوان یک گزینه جایگزین مطرح شود.

مهندس محمد حاج رسولی ها؛ مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: بحث استفاده از آب های ژرف از پروژه های تحقیقاتی است و هنوز به عنوان یک پروژه اجرایی مطرح نشده است. ما در این طرح می خواهیم منابع آب را در عمق های بالای 2 کیلومتر با روش هایی شناسایی کنیم و چنانچه آب هایی در آنجا وجود داشته باشد به عنوان ذخایر استراتژیک مد نظر قرار دهیم. هرچند هیچ برنامه بهره برداری پیش بینی نشده است، اما در مواقع اضطراری و در مواقعی که ممکن است برای آب شرب نیازهایی داشته باشیم و نیز در شرایطی که این آب های زیرزمینی از دسترس خارج می شوند، می توانیم نحوه استحصال آنها را رصد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: قرارداد اولیه این پروژه به عنوان یک پروژه تحقیقاتی با موسسه تحقیقات آب بسته شده که انشالله در چند منطقه به صورت پایلوت انجام خواهد شد. این مناطق عمدتا در استان های شرقی کشور که با کمبود شدید آب مواجهند، واقع شده است.

حاج رسولی ها در پاسخ به این پرسش که تفاوت این آب ها با آب های فسیلی چیست؟ گفت: این آب ها منابعی هستند که شاید سرمنشا آنها از ارتفاعات باشد و در گسل ها جریان دارند. با توجه به سن این آب ها می توان منشا و محل گذر آنها را شناسایی کرد.

این آب ها منابعی هستند که شاید سرمنشا آنها از ارتفاعات باشد و در گسل ها جریان دارند. با توجه به سن این آب ها می توان منشا و محل گذر آنها را شناسایی کرد

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: در دنیا بحث برداشت از آب های ژرف به صورت گسترده مطرح نیست. اما بعضی از کشورهای دنیا که عمدتا در مناطق کویری قرار دارند چنین طرح هایی را اجرا کرده اند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا برآوردی از هزینه استخراج این آب ها داشته اید؟ متذکر شد: هزینه استخراج این آب ها بسیار سنگین است به ویژه در مباحث مطالعاتی، هزینه های سنگینی دارد که البته دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو مجری این طرح است.

حاج رسولی ها در پایان اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور روسیه از قدیم الایام در این زمینه سابقه داشته است و دستگاه های شناسایی ام تی را برای این کار در اختیار دارد، توافقی به امضا رسیده که از این ظرفیت در کنار ظرفیت هایی که سازمان زمین شناسی کشور دارد، بهره بگیریم.    

گفت‌وگو از: سیداحمد طبایی   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا