شرکت های دانش بنیان نه تنها پاسخگوی نیاز کشور بلکه موجب رشد اقتصادی هستند

به گزارش ایرنا، محمد فرهادی  در آیین اعطای سومین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری افزود: اسناد بالادستی کشور، سند راهبردی و سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، همه حوزه اقتصاد دانش بنیان را از حوزه های مهم و تاثیرگذار عنوان کرده و توسعه این بخش را از اولویت های موجود کشور دانسته اند.

وی اضافه کرد: در واقع موتور حرکت پیشرفت های فناوری ، ایده های خلاقانه ای است که از ذهن مبتکران شکل می گیرد و با پیگیری جدی کارآفرینان در قالب کسب و کار جدید شکوفا می شود.

فرهادی با اشاره به اینکه از جمله بسترهای شکوفایی شرکت های دانش بنیان ، پارک های علم و فناوری هستند بیان کرد: بیش از 10 سال از راه اندازی پارک های علم و فناوری در کشور می گذرد و اکنون 36 پارک علم و فناوری و 150 مرکز رشد در کشور ایجاد شده است.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری برای ایجاد شغل هر فرد نخبه در این پارک ها 40 تا 50 هزار تومان بوده است ، در حالی که سرمایه گذاری برای ایجاد شغل در کشور خارج از این پارک ها چندین برابر برآورد شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بررسی ها نشان می دهد که درک و شناخت عمیق از عملکرد شرکت های دانش بنیان و عوامل موفقیت آنها در کشور وجود ندارد و سیاست ها و برنامه های ما چندان به رشد و پایداری این شرکت ها معطوف نبوده است.

وی تاکید کرد: آگاهی از عوامل اصلی در موفقیت شرکت های دانش بنیان موجب هموار شدن فعالیت های پیش رو می شود و مجموعه دولت باید مشکلات و قوانین و مقررات را در این زمینه بررسی کند.

وزیر علوم گفت: ارتقاء کیفی پارک های علم و فناوری، مراکز رشد ، توانمندسازی کارکنان شرکت های دانش بنیان و تشویق و ترغیب شرکت های دانش بنیان به تولید و صادرات محصولات خود از برنامه های وزارت علوم است.

فرهادی با اشاره به اینکه ایران دارای جمعیت جوانی است، افزود: آمارها نشان می دهد میانگین بیکاران در بین فارغ التحصیلان بالاتر از میانگین کشور است و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز طی چند سال آتی به این تعداد اضافه می شوند.

وی افزود: اکنون در کشور سالانه یک میلیون فارغ التحصیل داریم ، ما از دست اندرکاران این جایزه می خواهیم که در مسیر الگوسازی و ارتقاء توانمندسازی شرکت های دانش بنیان حرکت کنند تا در آینده شاهد حضور فارغ التحصیلان کشور در این شرکت ها و شکوفایی اقتصاد دانش بنیان در کشور باشیم.

** عدالت اجتماعی و شایسته سالاری دو عنصر مهم برای تحقق اقتصاد دانش بنیان

رییس سازمان انرژی هسته ای نیز در این مراسم عدالت اجتماعی و شایسته سالاری در حد مدیریت را دو عنصر مهم برای بستر سازی تحقق اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: در کشور برای تحقق اقتصاد دانش بنیان نیاز به مطالعات موردی داریم.

علی اکبر صالحی افزود: با مطالعه قراردادن کشورهای مختلف متوجه خواهیم شد که هر یک از کشورها برای پیشرفت، ویژگی های خاص خود را داشته و دنبال می کنند. 

وی با بیان اینکه باید بین علم، فناوری و صنعت تمایز قائل شویم، اظهار داشت: ما برای توسعه در این حوزه ها نیاز به دو عنصر عمده برای بسترسازی که یکی عدالت اجتماعی و دیگری شایسته سالاری در حد مدیریت است، نیاز داریم. 

صالحی در خصوص سرمایه گذاری افزود: صاحبان سرمایه باید به سمت تکنولوژی و فناوری حرکت کنند و مسایل ریسک پذیری آن را با حمایت های دولتی مرتفع سازند. 

در این مراسم 80 شرکت دانش بنیان ، هولدینگ و بنگاه های صنعتی و خدمات تقدیر شدند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا