نخستین دیتاسنتر با تاثیر مثبت بر محیط زیست

فناوری اطلاعات و ارتباطات حدد 10 درصد از برق جهان را مصرف می کند. این بدان معناست که مبحث بهینه سازی مصرف انرژی یکی از اصلی ترین دغدغه ها در ساخت دیتاسنترهای جدید خواهد بود. پروژه جدیدی به نام «اکودیتاسنتر» که قرار است در سوئد ساخته شود، نخستین دیتاسنتری در جهان خواهد بود که تاثیری مثبت بر محیط زیست دارد. این دیتاسنتر از رویکردهای گوناگون دوستدار محیط زیست برای به حداثل رساندن اثرات خود بر محیط اطراف استفاده می کند.

در حال حاضر بیش از سه میلیون دیتاسنتر در سراسر جهان وجود دارد که بسیاری از آنها تاثیری منفی بر محیط زیست داشته و گرمای زیادی را وارد جو زمین می کنند. این امر به تشدید پدیده گرمایش جهانی می انجامد.

هوای سرد سوئد یکی از مهم ترین عواملی است که سبب کاهش مصرف انرژی این مرکز می شود. دمای متوسط در سوئد حدود 5 درجه سانتیگراد است. افزون بر این، انرژی الکتریکی در سوئد به مراتب کم هزینه تر از بسیاری از کشورهای پیشرفته دیگر است.

اکودیتاسنتر قرار است در شهر «فالون» ساخته شود. انرژی مورد نیاز این مرکز از شبکه سراسری برق تامین می شود که البته آن هم یکی از بهینه ترین سیستم های انتقال نیرو در جهان به شمار می رود. همچنین قرار است گرمای تولید شده در این مرکز، صرف گرمایش ساختمان های اطراف شود. افزون بر این، انرژی الکتریکی مصرفی فقط از منابع تجدیدپذیری نظیر انرژی خورشیدی، بادی و آبی تامین می شود.

در هنگام تابستان که دمای هوا افزایش می یابد، گرمای اضافه ناشی از نیروگاه های برق محلی صرف به حرکت درآوردن دستگاه های ویژه ای برای سرمایش مرکز می شود. همچنین بر روی سقف این مرکز نیز گل و گیاه کاشته می شود تا مصرف انرژی کاهش یابد. همه این اقدامات روی هم رفته سبب ایجاد ردپای کربنی منفی توسط این دیتاسنتر خواهد شد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا