برنامه‎ریزی برای ایجاد کانون‎های دانشی

به گزارش ایسنا ، دکتر حیدری در چهل و سومین گردهمایی معاونان پژوهشی جهاد دانشگاهی کشور که به میزبانی لرستان برگزار شد، افزود: موجه‎ترین دلیل برای اندیشیدن درباره آینده بحران‎ها و مشکلات کنونی است.

 

وی بیان کرد: ناگفته پیداست که بحران‎های امروز نتیجه قهری نپرداختن به موانع و مشکلات قبل از بروز آنها به شکل بحران است.

 

حیدری اظهار کرد: آینده‎پژوهشی، مطالعه منظم آینده است و آینده‎نگاری نیز فرایندی سیستماتیک، مشارکتی و گردآورنده ادراک برای تصمیم صحیح گرفتن است.

 

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی افزود: آینده‎پژوهشی کشف آینده‎های محتمل است و برنامه‎ریزی نیست. ترسیم بدیل‎های مختلفی است که تصمیم‎سازان یکی از آنها را انتخاب خواهند کرد.

 

وی گفت: آینده‎نگاری تلاقی سه استراتژی مدیریت راهبردی، آینده‎پژوهشی و سیاست‎گذاری است.

 

حیدری اضافه کرد: در آینده‎های ممکن، آینده‎هایی وجود دارد که باورپذیرند و در این آینده‎های باورپذیر، آینده‎های محتمل وجود دارد و در بین انها هم آینده‎هایی که مطلوب ماست، قرار دارند.

 

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: آینده توسط نیروهای پیش‎ران شکل می‎گیرد که علی‎القاعده در یک جهت حرکت نمی‎کنند. به طور مثال افزایش جابجایی کالاها میان کشورها و افزایش نمایی جابجایی جمعیت، جهانی شدن را نشان می‎دهند.

 

وی ادامه داد: شناسایی عدم قطعیت‎ها مشکل است اما با ارزیابی و به دست آوردن همبستگی‎ها می‎توان آنها را دسته‎بندی کرد و ابعاد سناریوها را طراحی و چشم‎انداز پیش روی خود را در دنیا به دست آورد. شناسایی تحولات، تهدیدها و فرصت‎ها، بررسی تحلیل عوامل موثر در تحولات، سناریوسازی، شناسایی چشم‎انداز و تلاش برای نیل به چشم‎انداز آینده‎پژوهشی است.

 

حیدری گفت: تشکیل کارگروه در جهاد، برنامه‎ریزی برای ایجاد کانون‎های دانشی، برگزاری کارگاه آموزشی، مطالعات ترازیابی و آشنایی با تجارب مرتبط، برنامه‎ریزی برای استفاده در سطوح مختلف سازمانی، مطالعه و انتخاب حوزه‎های علم و فناوری، استفاده برای انتخاب محورهای فعالیت و طراحی شبکه برنامه‎ها از موارد پیشنهادی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا