گزارش تصویری و تحلیل فنی از کاروانسرای طاق سنگی

كاروانسرای طاق سنگی همانطور که از نام آن مشخص است ،  از لاشه سنگ ساخته شده و ورودی آن از ضلع شمالی به صورت سطح شیب دار اجرا شده است و تزئینات خاصی در آن دیده نمی شود . در ضلع شرقی مجموعه ،  یك ورودی دالان مانند طاق دار دیده می شود كه ورودی آن بقایای یك اتاق مربع شكل را نشان می دهد. این ورودی وارد حیاط مركزی بنا می شود . دور تا دور حیات مركزی پانزده اتاق وجود دارد كه تنها دو اتاقی كه در ضلع شمالی قرار دارد ، سالم مانده است .

در ضلع شرقی و سمت چپ ورودی در داخل حیاط ، دو اتاق تو در تو به صورت داخلی وجود دارد كه احتمالاً كاربری انبار داشته است .  در مركز حیاط بقایای یك چاه دیده می شود .

سقف كلیه اتاق ها از سنگ بوده و قوس های باقی مانده به صورت هلالی اجرا شده اند به جز  اتاق هایی كه سالم مانده اند ، سقف بقیه اتاق ها فروریخته و به صورت آوار در داخل اتاق ها دیده   می شود .

در سمت جنوب كاروانسرا رودخانه ای جریان دارد كه یكی از سرچشمه های اصلی كارون محسوب می شود . در ضلع غربی نیز بقایای فضای بزرگ سنگی دیده می شود كه احتمالاً مورد استفاده چهار پایان  بوده است .  پشت بندی کار از ملات ساروج استفاده کرده اند که برای جلوگیری از رطوبت و استحکام بنا می باشد . دیواره های داخلی به صورت قلوه سنگ و گوه ای ساخته شده است.  به كاروانسرای طاق سنگی خان اوی نیز گفته می شود .

گزارش و تصاویر : احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا