باید خود را برای مقابله با آب و هوای مخرب در جهان آماده کنیم

 «داود پرهیزکار» روز دوشنبه در پنجمین کنفرانس منطقه ای تغییر اقلیم افزود: کاهش بارش ها و گرم شدن کره خاکی بر مناطق خشک و نیمه خشک جهان به خصوص ایران بسیار تاثیرگذار بوده است و نمودارها نشان می دهد از سال 87 تا 94 به صورت مکرر میزان بارش ها روند کاهشی داشته است.

وی با بیان اینکه انباشت خشکسالی در این مدت خود را به خوبی در ایران نشان داده است، گفت: این مساله سبب شده که سال آبی 93 و 94 به یکی از سال های بد برای کمبود آب تبدیل شده و ما را به طرف شرایط قرمز کشیده است.
وی اظهار داشت: خشک شدن بسیاری از رودخانه ها، تالاب ها، کاهش بارش برف و باران و افزایش بارش های رگباری سبب شده در طول سال های اخیر همواره در کشور با کمبود آب مواجه شویم زیرا با گرمایش جهان مناطق کم تر حاره ای بیشتر تحت تاثیر کاهش بارش ها قرار می گیرد.
وی گفت: با افزایش توفان های بزرگ با قدرت بیشتر و تکرار خشکسالی ها در مناطق مختلف جهان باید خود را برای مقابله با آب و هوای مخرب باتوجه به تغییر اقلیم آماده کنیم زیرا با افزایش دمای اقیانوس ها که همواره تحت تاثیر گرمایش جهان قرار گرفته، دمای هوا نیز روند رو به رشدی را طی می کند.
وی گفت: سامانه اقلیمی در جهان شامل پنج زیر سیستم هوا، هواکره، آب کره، یخ کره، سنگ کره و زیست کره است که همواره در تعامل با یکدیگر قرار دارند.
وی گفت: 70 درصد جهان را آب فرا گرفته و اگر دریاچه ها، رودخانه ها و کوه های یخی نیز به آن اضافه کنیم، 80 درصد این کره خاکی را آب تشکیل می دهد؛ تبادل هوا بین جو و اقیانوس سبب تغییر این زیرسیستم ها می شود و اگر هوا گرم شود، دمای هوا از اقیانوس ها انرژی بیشتری را آزاد می کند.
وی گفت: در صورتی که تغییراتی در یخ کره و سنگ کره زمین به وجود آید، در این صورت زیست کره نابود می شود زیرا همه زیستگاه های انسان ها، جانوران و گیاهان دچار مشکل می شود.
وی گفت: بررسی های علمی نشان می دهد در 50 تا 60 سال گذشته همواره زمین گرم شده و این سبب افزایش دمای جو و اقیانوس ها نیز شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با کاهش هوای سرد زمین، گرما در کره خاکی افزایش می یابد، گفت: در حالی که در کلانشهر تهران میزان هوای سرد تا منفی 15 درجه به ثبت رسیده است اما با تداوم گرمایش زمین احتمال دستیابی به این سرما در تهران عملی نیست در حالی که شاهد روزهای گرم مکرری در تهران خواهیم بود.
پرهیزکار افزود: افزایش دی اکسید کربن در 60 تا 70 سال گذشته نیز در سطح زمین و اقیانوس به صورت اسیدی تغییر ماهیت داده و این خود خطر بزرگی برای کره زمین است.
وی با اشاره به چالش های مهم کره زمین اظهار داشت: مشکل امنیت غذایی، امنیت منابع طبیعی، کاهش جنگل ها و مراتع، کمبود آب شرب، کاهش بهداشت و سلامت از مهم ترین تهدید زمین بر اثر گرمایش است.
پرهیزکار با اشاره به برگزاری کنفرانس پاریس درخصوص تغییرات اقلیمی جهان، اظهار داشت: 197 کشور در این کنفرانس توافق کردند که با اقدامات مورد نیاز از افزایش دو درجه ای دما در زمین جلوگیری کنند و ایران نیز ملزم شده 4 تا 12 درصد از میزان تولید گازهای گلخانه ای بکاهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا