کشف کتیبه رومی 2 هزار ساله در انگلستان

به تازگی یک کتیبه سنگی قدیمی متعلق به روم باستان در انگلستان کشف شده است که کارشناسان قدمت آن را به قرن یکم تا سوم میلادی نسبت می دهند . این کتیبه که در شرایط بسیار خوبی قرار دارد ، به صورت تصادفی در حین خاکبرداری جهت احداث یک پارکینگ کشف شد . بر اساس گزارش منابع خبری ، محل کشف این کتیبه تاریخی شهر CIRENCESTER در انگلستان است که بر روی سایت شهر باستانی Corinium که از شهرهای روم باستان محسوب می شد ، قرار دارد .

در همین راستا نیل هولبروک   Neil Holbrook از موسسه باستان شناسی کاتسولد Cotswold موفق به خواندن خطوط موجود در این کتیبه شد . بر این اساس متن  کتیبه  کشف شده عبارت است از : " تقدیم به روح درگذشته  بودیکا Bodica ( یا بودیکاکا  Bodicaca ) همسری ( مونث ) که 27 سال زندگی کرد . " در ادامه بخشی خالی بر روی این تکه سنگ یادبود که از جنس سنگ آهک ساخته شده است ، دیده می شود که احتمالا به منظور نگاشتن نام همسر یا اقوام فرد مدفون در این مقبره ، خالی نگهداشته شده است .

بررسی های انجام شده در این محوطه منجر به کشف یک استخوان جمجمه شد که احتمالا به همان خانمی تعلق دارد که از او با نام بودیکا در سنگ کتیبه مزبور کشف شده ، نام برده شده است .   در نزدیکی این قبر همچنین بقایای استخوان چند کودک نیز به دست آمد . مجموع اطلاعات فوق این فرضیه را قوت می بخشد که در این محل یک گورستان خانوادگی وجود داشته است .

نیل هولبروک    سرپرست این عملیات حفاری در گفتگو با خبرگزاری بی بی سی و در ارتباط با سایت مورد نظر اعلام کرد :  " احتمالا بودیکا یک دختر اهل گلوسسترشایر Gloucestershire بوده که با یکی از نجیب زادگان رومی یا اهالی گل Gaul ( فرانسه باستان ) ازدواج کرده بود . به همین دلیل این دختر انگلیسی با رسوم و تشریفات رومی به خاک سپرده شده است . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا