پروژه ای برای کاهش آب مصرفی برای تولید سبزیجات

سیناپرس: هر ساله حجم زیادی از سبزیجات از جمله جعفری، ریحان و گشنیز درون گلدانهایی در گلخانه هایی ویژه در انگلستان پرورش داده شده و پس از برداشت به بازارهای مصرف ارسال می شود. با در نظر گرفتن حجم بالای این محصول، تردیدی نمی ماند که هر ساله مقدار زیادی آب برای تولید این سبزیجات مصرف می شود. در این میان گروهی از دانشمندان به فکر دستیابی به شیوه ای اثربخش برای کاهش آب مصرفی برای تولید سبزیجات مختلف و البته بدون ایجاد تغییر در طعم، رنگ و سایر ویژگی های آنها افتاده اند.

در این پژوهش از فناوری های مختلف نظیر تصویر برداری گرمایی برای تعیین دقیق زمان مناسب برای آبیاری گیاه استفاده می شود. به صورت معمول، حجم زیادی از آب مصرف شده در پای گیاهان هدر می رود و تنها درصد اندکی از آن توسط گیاه جذب می شود. با اینکه پیش از این شیوه های مختلفی به منظور آبیاری موثر و با کمترین هدر رفت آب طراحی شده است، اما هنوز هم در بسیاری از کشورهای دنیا حجم زیادی از آب مصرف شده برای مقاصد کشاورزی هدر می رود.

از آنجا که ساختار داخلی گیاهان پیچیدگی های زیادی دارد، کاهش آب داده شده به گیاه در برخی موارد می تواند به ایجاد تغییراتی در محصول نهایی بیانجامد. به همین دلیل حفظ ظاهر و سایر ویژگی های معمول گیاه در حین دریافت آب کمتر، اصلی ترین اولویت این تیم پژوهشی به شمار می رود.

این پژوهشگران امیدوارند نتیجه این تحقیق نه تنها موجب کاهش آب مصرفی برای تولید سبزیجات مختلف شود، بلکه به افزایش درک ما از سازوکار جذب آب توسط گیاهان مختلف بیانجامد.

http://phys.org/news/2014-08-aims-footprint-shelf-life-potted.html

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا