کشف شگفت انگیز سکه های تاریخی اسلامی در نروژ

پژوهشگران در کشور نروژ در حال بررسی یکی از سایت های باستانی این کشور هستند که یافته های آن موجب شگفتی باستان شناسان شده است . این سایت تاریخی در سال گذشته به صورت اتفاقی کشف شد . نحوه کشف این سایت نیز به این صورت بود که یکی از افراد محلی در منطقه TRONDHEIM  در مرکز نروژ با استفاده از دستگاه تشخیص فلز ( فلزیاب ) یک شمشیر قدیمی را در یک مزرعه کشف کرده و مراتب را به اطلاع مسئولان مربوطه رساند .  

در پی این موضوع ، تیمی از باستان شناسان و کارشناسان موزه تاریخ طبیعی Museum of Natural History   و دانشکده باستان شناسی دانشگاه علم و صنعت نروژ Norwegian University of Science and Technology به محل مورد نظر اعزام شده و حفاری های علمی را آغاز کردند .

بررسی های انجام شده ، به کشف یک قبر متعلق به سال 950 میلادی منجر شد . در این قبر بقایای یک وایکینگ به همراه سپر و تجهیزات خود از جمله شمشیری که در ابتدا کشف شده بود ، به دست آمد . مطالعات بعدی باستان شناسان منجر به کشف یک کیسه پول مخفی شده در سپر این وایکینگ شد که داخل آن تعداد زیادی سکه های اسلامی قرار داشت .

پژوهشگران نظرات مختلفی در مورد این موضوع ارائه کرده اند . بر این اساس احتمال داده می شود که وایکینگ ها در حوالی سال 800 میلادی در سفرهای خود به اسپانیای امروزی ، با مسلمانان در ارتباط بوده و این سکه ها می تواند حاصل این ارتباط باشد . نظریه دیگری نیز در این مورد مطرح شده است که اعلام می کند احتمالا این سکه ها بر اثر تجارت و داد و ستد به مناطق تحت تسلط وایکینگ ها رسیده است .  در همین راستا اینگرید یستگارد Ingrid Ystgaard باستان شناس و سرپرست این تیم پژوهشی اعلام کرد : " ما هنوز قادر به تشخیص هویت فرد صاحب شمشیر نشده ایم ولی این موضوع مشخص است که وی یک جهانگرد بوده و سفرهای زیادی کرده است . این مرد احتمالا یک جنگجوی موفق نیز بوده است زیرا روی سپر یافت شده وی ، آثار خراشیدگی های حاصل از حضور در میادین جنگ و نبرد مشاهده می شود . "

این باستان شناس نروژی در خاتمه اعلام کرد : " روی این سپر آثار خراش های متعلق به شمشیر و یا تبر به وضوح مشاهده می شود . ما باید مطالعات بیشتری انجام دهیم تا مشخص شود که آیا این فرد در میدان نبرد کشته شده است یا نه ؟ "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا