کد خبر : 2846 جمعه 08 اسفند 1393 - 07:26:30
کشف-شگفت-انگیز-سکه-های-تاریخی-اسلامی-در-نروژ

کشف شگفت انگیز سکه های تاریخی اسلامی در نروژ

سیناپرس: در پی مطالعات و کاووش های باستان شناسی در مرکز نروژ ، بقایای یک فرد وایکینگ که به همراه شمشیر و سپر خود دفن شده بود ، کشف شد که به همراه وی تعدادی سکه های اسلامی نیز به دست آمده که نشان دهنده ارتباطات وایکینگ ها با مسلمانان است .

پژوهشگران در کشور نروژ در حال بررسی یکی از سایت های باستانی این کشور هستند که یافته های آن موجب شگفتی باستان شناسان شده است . این سایت تاریخی در سال گذشته به صورت اتفاقی کشف شد . نحوه کشف این سایت نیز به این صورت بود که یکی از افراد محلی در منطقه TRONDHEIM  در مرکز نروژ با استفاده از دستگاه تشخیص فلز ( فلزیاب ) یک شمشیر قدیمی را در یک مزرعه کشف کرده و مراتب را به اطلاع مسئولان مربوطه رساند .

در پی این موضوع ، تیمی از باستان شناسان و کارشناسان موزه تاریخ طبیعی Museum of Natural History   و دانشکده باستان شناسی دانشگاه علم و صنعت نروژ Norwegian University of Science and Technology به محل مورد نظر اعزام شده و حفاری های علمی را آغاز کردند .

بررسی های انجام شده ، به کشف یک قبر متعلق به سال 950 میلادی منجر شد . در این قبر بقایای یک وایکینگ به همراه سپر و تجهیزات خود از جمله شمشیری که در ابتدا کشف شده بود ، به دست آمد . مطالعات بعدی باستان شناسان منجر به کشف یک کیسه پول مخفی شده در سپر این وایکینگ شد که داخل آن تعداد زیادی سکه های اسلامی قرار داشت .

پژوهشگران نظرات مختلفی در مورد این موضوع ارائه کرده اند . بر این اساس احتمال داده می شود که وایکینگ ها در حوالی سال 800 میلادی در سفرهای خود به اسپانیای امروزی ، با مسلمانان در ارتباط بوده و این سکه ها می تواند حاصل این ارتباط باشد . نظریه دیگری نیز در این مورد مطرح شده است که اعلام می کند احتمالا این سکه ها بر اثر تجارت و داد و ستد به مناطق تحت تسلط وایکینگ ها رسیده است .  در همین راستا اینگرید یستگارد Ingrid Ystgaard باستان شناس و سرپرست این تیم پژوهشی اعلام کرد : " ما هنوز قادر به تشخیص هویت فرد صاحب شمشیر نشده ایم ولی این موضوع مشخص است که وی یک جهانگرد بوده و سفرهای زیادی کرده است . این مرد احتمالا یک جنگجوی موفق نیز بوده است زیرا روی سپر یافت شده وی ، آثار خراشیدگی های حاصل از حضور در میادین جنگ و نبرد مشاهده می شود . "