گزارش تصویری و تحلیل فنی بنای تاریخی امامزاده سید علی نائین

مجموعه بنای امامزاده سید علی نائین شامل بقعه ، صحن ، مدرسه و آب انبار حمام است . امروزه روی محور عرضی امامزاده  گنبد خانه ای به شکل هشت ضلعی قرار دارد که با ضمایم خود ، فضائی چلیپائی پدید آورده است . گنبد خانه دارای گنبد دو پوش مرتفعی است که با کاشی های فیروزه ای رنگ ، زینت یافته است .

بسیاری از کارشناسان بنای اصلی امامزاده سید علی نائین  را متعلق به اواخر قرن هفتم ه . ق و اوایل قرن هشتم  دانسته  و بانی بنا را فردی به نام مولانا جلال الدین احمد ذکر کرده اند .

فضای داخلی گنبد نیز دارای کاربندی و نقاشی روی گچ است. در وسط گنبد خانه قبر امامزاده به ارتفاع 5/1 متر  با ضریحی قدیمی و فولادی واقع شده است . حرم امامزاده از چهار طرف دارای   ورودی   است که در  جنوبی مشرف به صحن مخروبه زنانه است . در شمالی نیز به سمت ایوان باز شده  و در غربی به رواق و کفش کن  و صحن اصلی  گشوده می شود . فضای اطراف کفش کن ، با کاشی های ساخت نائین تزئین شده که دارای نقوش گل و بوته بوده و اشعاری بر آن ها نقش بسته است .  در جنوبی به داخل شبستانی باز می شود که در آن چند مقبره در دو اتاق وجود دارد . از جمله  : در اتاق سمت راست ،  سید قوام الدین ، بدرالدین ، قدرالدین و سیف الدین که ضریحی چوبین بر قبر آن ها گذاشته شده است .  و در اتاق سمت چپ نیز : سید  محمدرضا مجتهد ، حاج محمد حسن مرتاض و … مدفونند .   در سمت شمال صحن ، تالاری وجود دارد که در دو سمت آن دو ایوان و دو اتاق وجود دارد.

سمت جنوب حرم نیز تقریباً به همین گونه است . بخش زنانه دارای رواق و اتاق هایی به سمت پشت قبله می باشد . آب انباری نیز در در ضلع شمال شمال غربی صحن واقع شده است که متاسفانه به دلیل موقعیت ساختمانی ، امکان عکسبرداری از سمت شمال و شرق امکان پذیر نبود .                                    

در جبهه جنوبی و شمالی صحن امامزاده دو فضای دیگر قرار دارد که هر یک شامل یک تالار پنج دری با شاه نشین و دو اتاق سه دری در طرفین آن است . این اتاق ها نیز به نوبه خود دارای ایوان های کوچکی در مقابل یکدیگر هستند . 

بسیاری از کارشناسان بنای اصلی امامزاده سید علی نائین  را متعلق به اواخر قرن هفتم ه . ق و اوایل قرن هشتم  دانسته  و بانی بنا را فردی به نام مولانا جلال الدین احمد ذکر کرده اند . نسب این امامزاده بزرگوار به امام رضا (ع) رسیده و به دلیل اهمیت مذهبی بسیار زیاد این امامزاده در بین مردم شهر نائین ،  در کنار این بنا و چسبیده به آن گورستان عمومی شهر واقع شده است .

مولف کتاب تاریخ نائین در صفحه 79 ، به نقل از سالک ، این امامزاده را صاحب کرامت ذکر کرده و وی را سیدی بزرگوار نامیده است . میر جلال الدین بانی این بقعه و بارگاه نیز از بزرگان نائین بوده که قناتی به نام جلال الدین در نزدیکی نائین احداث کرده و نیمی از آن را وقف بر این ساختمان کرده بود. متذکر می شویم که قبر بانی ، در جلو در شرقی حرم امامزاده قرار گرفته است .

در مغرب حرم ، مدرسه ای در دو طبقه ساخته   شده بود  که به طلاب علوم دینی اختصاص داشت . در گذشته جبهه غربی شامل طاق نماهای فرو رفته ای بوده و نمائی مشابه نمای شرقی داشته است . ورود به صحن امامزاده ، از جبهه غربی و از طریق دو در ورودی صورت می گرفته که هر دو این ورودی ها دارای سردر بلند آجری  و یکی از آن ها دارای دو مناره آجری با مقطع هشت ضلعی  بوده است .  

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمدحسینی – فاطمه کردی  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا