بررسی انتقال طاعون از مسیر راه ابریشم

به تازگی تیمی از پژوهشگران تحت سرپرستی کریستین استنسیث (Christian Stenseth) از دانشگاه اسلو نروژ و تیم تحقیقاتی اش به بررسی سوابق حلقه درختان قدیمی قاره  اروپا  پرداخته و آن را با اطلاعات شیوع بیش از هفت هزار بیماری تاریخی طاعون مقایسه کردند .

کریستین استنسیث در این رابطه توضیح می دهد : به نظر می رسد که شرایط آب و هوایی باعث انتقال باکتری بیماری طاعون از جمعیت زیاد موش های صحرایی سیاه به انسان شده باشد . در این صورت برای این انتقال نیاز به گرمای تابستان و بارش بسیار کم است . در واقع هوا باید خشک  باشد البته نه بیش از حد خشک . تیم تحقیقاتی ما طیف گسترده ای از شاخص های آب و هوایی را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که هیچگونه رابطه ای بین شیوع بیماری طاعون و آب و هوا وجود ندارد .

این تیم پژوهشی تصور می کند که بهارهای مرطوب و تابستان های گرم آسیا می توان باعث شود تا این بیماری از طریق موش های صحرایی آسیایی به اروپا منتقل شده و باعث گسترش و رشد آن شده باشد .

استنسیث در ادامه اظهار داشت : ما دریافتیم هر جایی که شرایط برای زندگی موش های صحرایی و کک ها در آسیای مرکزی مهیا می شد ، چندین سال بعد باکتری بیماری طاعون از طریق شهرهای بندری و بندرگاه های اروپا وارد این قاره شده و در سراسر آن گسترش پیدا می کرده است .

در حال حاضر دی ان ای باکتری طاعون از اسکلت های سراسر اروپا نمونه برداری شده  و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است . این مطالعات و تجزیه و تحلیل ها نشان می دهند که مقدار ذخیره تنوع مواد ژنتیکی موش های آسیایی نسبت به موش های اروپایی بیشتر بوده است .