چین در زمینه علوم و مهندسی به آمریکا رسید

 بر اساس گزارش Science and Engineering Indicators 2016 که توسط انجمن ملی علوم در آمریکا منتشر می شود‏، اغلب کشورهای آسیایی از جمله چین در زمینه تحقیقات علمی سرمایه گذاری جدی داشته اند و اکنون 40 درصد از سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه توسط کشورهای شرقی، جنوب و جنوب شرقی آسیا انجام می شود.

بر اساس این گزارش‏، پیشرفت های کشورهای آسیایی در این حوزه، تهدیدی برای رهبری آمریکا محسوب می شود.آمریکا هنوز هم در حوزه سرمایه گذاری در زمینه تحقیقات علمی و مهندسی، رتبه اول را در جهان دارد و 27 درصد از کل سرمایه گذاری در این بخش را به خود اختصاص داده است. با وجود این‏ بین سال های 2003 تا 2013 میلادی، سرمایه گذاری کشور چین در تحقیقات علمی رشد چشمگیری داشته و اکنون با 20 درصد، با فاصله کمی از آمریکا قرار گرفته است.
در بخش خصوصی نیز کشور چین پا به پای آمریکا پیش رفته است. صنایع چینی به تولید فناوری های پیشرفته از جمله فناوری های فضایی و صنایع دارویی اختصاص یافته اند و 27 درصد از محصولات جهان را تولید می کنند. این در حالی که آمریکا 29 درصد از کل محصولات فناورانه جهان را تولید می کند. اما در حوزه آموزش علوم و مهندسی، کشور چین از آمریکا پیشی گرفته و 49 درصد از تمام مدارک کارشناسی در حوزه علوم و مهندسی، در کشور چین صادر شده است. در حالی که 33 درصد از آن توسط آمریکا صادر می شود. بین سال های 2003 تا 2013 تعداد مدارک کارشناسی مهندسی و علوم در کشور چین 300 درصد رشد داشته است.
بر اساس این گزارش، اخیرا سرمایه گذاری دولت فدرال آمریکا در هر دو حوزه تحقیقات آکادمیک و تجاری کاهش داشته است. این در حالی است که حمایت فدرال از تحقیقات علمی، یک عامل ضروری در پیشرفت علم و فناوری در دانشگاه ها محسوب می شود. 
به گزارش ایرنا، گزارش Science and Engineering Indicators 2016 هر دو سال یک بار به منظور ارزیابی وضعیت سرمایه گذاری آمریکا در حوزه علوم و آموزش، تدوین و منتشر می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا