درخشانترین کهکشان عالم در حال فروپاشی است

این مطالعه جدید نشان می دهد کهکشان W۲۲۴۶-۰۵۲۶ که تصور می شود درخشانتر از ۳۰۰ تریلیون خورشید باشد به واسطه عاملی در حال از هم فروپاشی است که خود موجب شده تا این حد درخشان باشد.اخترشناسان دریافته اند ابرسیاه چاله بزرگ واقع در مرکز این کهکشان نه تنها عامل درخشش چشمگیری این کهکشان است بلکه موجب شده تا در گذر زمان شروع به از هم فروپاشی کند.

تخمین زده می شود که این کهکشان حدود ۱۲.۴ میلیارد سال نوری از زمین فاصله داشته باشد. کهکشان W۲۲۴۶-۰۵۲۶ به کلاسی از کهکشانها موسوم به «داغ و غبارآلود» تعلق دارد. به طور کلی این دسته از کهکشانها بسیار نادر هستند.

در دل این کهکشان سیاه چاله عظیمی وجود دارد که حالا مشخص شده عامل از هم فروپاشی آن نیز محسوب می شود.اخترشناسان در سال ۲۰۱۵ متوجه شدند که W۲۲۴۶-۰۵۲۶ درخشانترین کهکشان کشف شده در عالم محسوب می شود. این ادعا با استناد به داده های به دست آمده از تلسکوپ مداری WISE آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا) مطرح شده است.

اما مطالعه اخیری که با استفاده از آرایه تلسکوپی ALMA صورت گرفته نشان می دهد تغییر ساختار این کهکشان نورانی به واسطه تأثیرگذاری ابرسیاه چاله درونی آن آغاز شده است.

به گزارش مهر، این مطالعه تأکید می کند که همزمان با چنین فروپاشی، حجم قابل توجهی از گازهای کربنی یونیزه شده نیز در حال انتشار از آن است.