ارزیابی راهبردی زیست محیطی برای دستیابی به توسعه پایدار

دکتر زهرا جواهریان در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر اهمیت توجه به توسعه پایدار برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، گفت: در گذشته کاری که در مورد پروژه های بزرگ خدماتی، تولیدی و صنعتی انجام می شد، بحث ارزیابی زیست محیطی بود. یعنی چنانچه ارزیابی زیست محیطی این پروژه ها مثبت می شد، می توانستند به سراغ امکان سنجی و مکان یابی بروند. امروزه بیشتر باید ارزیابی راهبردی زیست محیطی انجام شود. بدین معنا که برای دستیابی به توسعه پایدار باید همه چیز را با هم ببینیم، چیزی شبیه به آنچه که بر پایه آمایش سرزمین انجام می شود. یعنی اینکه کدام صنعت بر اساس منابع طبیعی هر منطقه در کجا باید شکل بگیرد.

مدیرکل دفتر توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط ‌زیست، افزود: به عنوان مثال در مناطقی که با کمبود آب مواجهیم، باید از صنایع کم آب بر استفاده کنیم و یا الگوی کشت متناسب با آن اجرا نماییم. بنابراین می بایست محصولاتی کشت شوند که به آب کمتری نیاز دارند و در مقابل ارزش افزوده بیشتری به همراه می آورند و در نتیجه رشد اقتصادی را تسریع می کنند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه پایدار مفهومی است که نیاز به همکاری همه دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی و حتی مشارکت همه شهروندان دارد. تمام افرادی که در حال تلاش و فعالیت هستند، هدفشان پیشرف و توسعه کشور است اما وقتی این همگرایی بین آنها وجود ندارد، می تواند پیامدهای زیست محیطی به همراه داشته باشد. به عنوان مثال در بعضی جاها سد زده می شود و لازم است که آب جمع آوری شود. در بعضی جاها کشاورزی توسعه پیدا می کند که لازم است برای اشتغال این امر اتفاق بیفتد. اما اگر اینها به صورت یکپارچه دیده نشود، مشکلات در آینده بروز می کند. به همین دلیل است که می گویند توسعه پایدار یعنی رشد اقتصادی، عدالت اجتماعی و حفظ محیط زیست. اینها باید در کنار هم اتفاق بیفتد. بسیاری از مشکلات زیست محیطی امروز ما به دلیل این است که در گذشته این موارد به صورت یکپارچه دیده نشده است. 

جواهریان در ادامه اظهار کرد: وقتی آب پشت سدها جمع می شود، این می تواند به توسعه کشاورزی کمک کند اما اگر حقابه تالاب ها و دریاچه ها داده نشود، خشک شدن آنها را به دنبال دارد و باعث بروز گرد و غبار و ریزگرد خواهد شد و همان توسعه کشاورزی و نیز سلامت مردم را تحت الشعاع قرار می دهد. بنابراین از ابتدا می بایست آمایش سرزمین و توسعه پایدار لحاظ شود.

مدیرکل دفتر توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط ‌زیست، تاکید کرد: بی تردید بستر توسعه پایدار، توسعه فرهنگی است. پرداختن به امر آموزش، نه صرفا آموزش های عمومی بلکه آموزش هایی در سطح مسوولان کشور می تواند در ایجاد این همگرایی بسیار موثر باشد. باید برای همه شهروندان، پیامدهای عدم توجه به این یکپارچگی ها مشخص شود. البته باید به این مساله واقف بود که در بسیاری از موارد، فرهنگ سازی دیر جواب می دهد. اما در کوتاه مدت هم، آموزش های مربوط به مسوولان و گروه های اثرگذار، می تواند بسیار کارگشا و در دستیابی به همگرایی موثر باشد.        

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا