استفاده از ماهواره جهت حفاظت از جنگل های آمازون

به تازگی سزار فورمنت Cesar Fourment رئیس کمیسیون دائمی مبارزه با قاچاق چوب در این کشور اعلام کرد : " بر اساس قوانین جدید ، کلیه قاق ها و شناور های موجود در آب رودخانه آمازون که در این کشور تردد می کنند باید به جی پی اس متصل شده و رفت و آمد و حرکات ان ها تحت کنترل قرار داشته باشد . این موضوع می تواند از فعالیت های غیر قانونی در حمل و نقل چوب جلوگیری کند .

این مقام دولتی پرو در ادامه سخنانش افزود : ما در این قانون جدید از تجربیات پیشین خود در زمینه نصب سیستم جی پی اس روی قایق های ماهی گیری استفاده کرده ایم . در این سیستم ، قایق های ماهی گیری به سیستم کنترل ماهواره ای و. موقعیت یاب جهانی مجهز بوده و به این ترتیب وارد بخش هایی از اقیانوس آرام که شکار و ماهی گیری در آن ها ممنوع است ، نمی شدند . به همین دلیل ما در حال استاندارد سازی و مشخص کردن ویژگی های تمامی قایق ها و شناورهای رود آمازون هستیم تا از قاچاق چوب جلوگیری کنیم .

شایان ذکر است بر اساس گزارش مرکز پژوهشی آژانس محیط زیست در سال 2010 ، بیش از 40 درصد چوب صادر شده از پرو به ایالات متحده امریکا ، از طریق تجارت قاچاق و غیر قانونی به دست می آید . این چوب ها عمدتا متعلق به درختان سدر و ماهون هستند .

بر اساس گزارش سازمان های زیست محیطی غیر انتفاعی در برزیل ، تنها طی ماه سپتامبر ( شهریور) سال گذشته میلادی  بیش از یکصد و پنجاه مایل مربع (برابر با سیصد و هشتاد و هشت و نیم کیلومتر مربع ) از جنگل های آمازون تخریب شده و این آمار نشانگر رشد 190 درصدی تخریب این جنگل ها نسبت به سال گذشته است.

این اطلاعات از تصاویر ماهواره ای استخراج شده است که به درخواست موسسه The Guardian claims تهیه و به زمین مخابره شده بودند. این پروژه در حقیقت تنها به عنوان یک بخش از همکاری بدنه مشارکت های اداری با گروه های تجاری مرتبط با صنایع کشاورزی است که هر دو جبهه اهداف زیست محیطی خود را محدود تر کرده اند . پیش بینی می شود طی هفته آینده ، دولت برزیل به طور رسمی ، آمار نابودی جنگل های این کشور را اعلام کند.

بر اساس اعلام وبسایت Mongabay.com ، بیشترین آمار از بین بردن جنگل های آمازون به دلیل ایجاد زمین های دشت مانند و چراگاه برای نگهداری احشام و مصارف دامداری است. متاسفانه در بسیاری از کشورهای منطقه آمریکای جنوبی از سال 2000 تا 2012 شاهد تخریب بخش های زیادی از جنگل های آمازون به همین بهانه بوده ایم . دولت برزیل در سال های گذشته تلاش های موفقی در زمینه مبارزه با نابودی جنگل ها انجام داده بود که متاسفانه در حال حاضر این اقدامات متوقف شده و شاهد تخریب گسترده و پر سرعت مناطق جنگلی در آمازون هستیم.

محدوده جنگل و رود آمازون که بخش بزرگی از آمریکای جنوبی را شامل می شود ، یکی از بزرگترین زیستگاه های جانوری و اکوسیستم های حیاتی کره زمین محسوب می شود و بسیاری از داروهای مورد استفاده امروز بشر ، بر پایه گیاهان کشف شده در این جنگل ساخته شده اند.

بر اساس گزارش های دریافتی ، فعالیت شرکت های تجاری مانند مک دونالد در خرید علوفه و مایحتاج دامی خود از این منطقه سبب رویکرد مردم محلی به ایجاد چراگاه جهت تامین غذا و علوفه دام ها شده است که وضع قوانینی در این رابطه می تواند از سرعت تخریب این جنگل ها کاسته و از این طریق به حفظ محیط زیست کمک شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا