تاثیر مخرب میکروپلاستیک ها بر مرجان های دریایی

گروهی از پژوهشگران و کارشناسان محیط زیست با مطالعه مرجان های دریائی در منطقه Great Barrier Reef در شمال شرقی استرالیا که یکی از مهمترین زیستگاه های مرجان های دریائی به شمار می رود ، اعلام کردند ذرات پلاستیک محلول در آب که دارای ابعاد میکروسکوپی هستند ، یکی از مهمترین تهدید های محیط زیست مرجان های دریائی به شمار رفته و موجب آسیب دیدگی این موجودات در خطر انقراض می شوند .

در همین راستا میا هوگنبوم Mia Hoogenboom سرپرست این تیم پژوهشی که از اساتید دانشگاه جیمز کوک James Cook University بوده و مدیریت مرکز مطالعات مرجان های دریائی موسسه ARC را نیز بر عهده دارد ، اعلام کرد : " مرجان های دریائی از مواد ریز و میکروسکوپی  مغذی موجود در آب استفاده می کنند . وجود میکروپلاستیک ها در داخل آب دریا سبب می شود که این مواد به همراه سایر مواد آلی میکروسکوپی وارد سیستم دستگاه گوارش ظریف و کوچک مرجان های دریائی شده و به مرور زمان دستگاه گوارش آن ها از مواد ریز غیر قابل هضم انباشته شود .  این موضوع می تواند موجب نابودی مرجان های دریائی شود . "

گفتنی است موضوع پلاستیک های میکروسکپی معلق در آب  تنها عامل تهدید کننده حیات مرجان های دریائی نیست و اسیدی شدن اقیانوس ها عامل مهمتری در تهدید این گونه آبزی منحصر به فرد است . بر اساس گزارش های موجود ، به دلیل بالا رفتن میزان اسید موجود در آب اقیانوس ها ، بزرگترین تپه های مرجان های طبیعی دنیا که در سواحل  ایالت کوئینزلند استرالیا قرار دارند ، در خطر نابودی هستند . چندی پیش دولت استرالیا طرحی اضطراری برای حفظ این مرجان ها تهیه کرد . روز گذشته آکادمی علوم استرالیا ضمن اعلان ناکارآمد بودن این طرح ، خواستار تدوین طرحی مناسب و عملی برای حفظ این تپه های مرجانی شد .

آکادمی علوم استرالیا به طور رسمی در گزارشی مکتوب که به دولت مرکزی این کشور در کانبرا و همچنین به مقامات مسئول در ایات کوئینزلند که این تپه های مرجانی در محدوده این ایالت قرار گرفته است ، اعلام کردند که طرح تهیه شده دارای ایرادات فراوانی بوده و امکان حفظ کامل این تپه های مرجانی با پیروی از طرح پیش بینی شده ، امکان پذیر نیست و باید طرح جدیدی با در نظر گرفتن همه موارد تاثیر گذار بر این مرجان ها ، از جمله آب اقیانوس ، فعالیت های ماهی گیری  و توسعه مناطق ساحلی تهیه و اجرا شود.

لازم به ذکر است که دلیل اصلی نابودی این تپه های مرجانی ، بالا رفتن میزان اسید آب اقیانوس ها است که این موضوع یکی از تاثیرات تغییرات محیط زیست و آب و هوا محسوب می شود . دلیل اصلی اسیدی شدن آب دریاهای دنیا ، تولید میزان زیاد دی اکسید کربن توسط صنایع و خودروها در سراسر جهان است که این میزان زیاد گاز ، وارد هوا شده و بخشی از آن با آب دریا ترکیب می شوند. ترکیب دی اکسید کربن و آب سبب ایجاد اسید کربنیک شده و به دلیل وجود حجم زیاد دی اکسید کربن در جو طی سده  های گذشته ، میزان ترکیب این گاز با آب اقیانوس ها از حد مجاز بیشتر شده که  این موضوع بر زندگی جانوران و موجودات دریائی تاثیرات منفی گذاشته است.

در تصویر ارائه شده توسط دانشگاه جیمز کوک ، مرجان های موجود در Great Barrier Reef مشاهده می شود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا