بارندگی و جریان سطحی در ۶ حوضه آبریز کشور کاهش یافته است

سیناپرس: مهندس یعقوب همتی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، گفت: کشور ما کشوری خشک و نیمه خشک است و باید این واقعیت را بپذیریم که میزان بارندگی آن رو به کاهش است. هم اکنون متوسط بارندگی درازمدت کشور از 250 میلی متر به 243 میلی متر کاهش یافته است.

همتی افزود: این کاهش بارش و بالتبع کاهش حجم جریان های سطحی مشاهداتی در حالی است که در سال های گذشته به دلیل افزایش جمعیت، افزایش نیازها، بالارفتن سطح بهداشت و سایر مصارف، مصرف آب ما به شدت افزایش پیدا کرده است. لذا با توجه به اینکه منابع آب کشور به شدت محدود است، راهکار برون رفت از وضعیت بحرانی آب کشور، مدیریت مصرف است که این موضوع به یک دستگاه اجرایی خاص محدود نمی شود بلکه باید همه آحاد جامعه در هر جایگاهی به اندازه سهم خود به این موضوع توجه کنند.

مدیر كل دفتر برنامه ریزی منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به روند تغییرات بارندگی و جریان های سطحی کشور در سال های گذشته خاطرنشان کرد: روند تغییرات بارش در حوضه آبریز دریای خزر از سال 47 تا سال 69 کاهش متوسط سالانه ای برابر 1.4 میلی متر داشته که بعد از این دوره زمانی، میزان کاهش متوسط سالانه یک میلی متر بوده است. روند تغییرات جریان های سطحی مشاهداتی در این حوضه نیز نزولی بوده به طوری که از سال 47 تا 69 با کاهش رو به رو بوده و پس از آن، شیب این کاهش تندتر شده است.

وی با اشاره به وضعیت بارندگی و جریان های سطحی در حوضه آبریز خلیج فارس، متذکر شد: بارندگی در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان در طی دوره زمانی سال های 47 تا 69 با کاهش متوسط سالانه 2.1 میلی متر مواجه بوده و بعد از آن کاهش شدیدتر و به میزان 7.1 میلی متر رسیده است و بالتبع تغییرات جریان های سطحی مشاهداتی در این حوضه نیز نزولی بوده است.

همتی در ادامه اظهار داشت: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز روند تغییرات بارندگی نزولی بوده است به نحوی که در فاصله سال های 47 تا 69 کاهش متوسط سالانه بارش 3.4 میلی بوده و بعد از آن کاهش شدیدتری با متوسط سالانه 5 میلی متر را شاهد هستیم. روند تغییرات جریان سطحی مشاهداتی در این حوضه نیز نزولی بوده و اخیرا شیب آن تندتر شده است.

مدیر كل دفتر برنامه ریزی منابع آب شرکت مدیریت منابع آب، افزود: در حوضه آبریز فلات مرکزی هم روند تغییرات بارندگی سیر نزولی داشته به طوری که از سال 47 تا 69 کاهش متوسط سالانه آن 0.4 میلی متر بوده و بعد از آن کاهش شدیدتر با متوسط سالانه 2.3 میلی متر داریم و بالتبع روند تغییرات جریان های سطحی مشاهداتی نیز شیب نزولی داشته است.

وی با بیان اینکه در حوضه های آبریز مرزی شرق و سرخس نیز همین روال صادق بوده و این حوضه با کاهش بارندگی و جریان های سطحی مشاهداتی مواجه است، یادآور شد: در مجموع با توجه به روند کاهش بارندگی و جریان های سطحی مشاهداتی در حوضه های آبریز 6 گانه که به آنها اشاره شد، روند تغییرات بارش در کل کشور نزولی است به طوری که از سال 47 تا 69 کاهش متوسط سالانه یک میلیمتر و بعد از آن کاهشی شدیدتر با متوسط سالانه 3.6 میلی متر را شاهد هستیم و روند تغییرات جریان سطحی مشاهداتی سیر نزولی دارد.

همتی در ادامه متذکر شد: بارش کل کشور در طی دوره آماری 44 ساله کاهش متوسط سالانه 0.9 میلی متر داشته است در حالی که جریان های سطحی مشاهداتی با کاهش متوسط سالانه یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب مواجه بوده است که این کاهش از سال 69 شدت بیشتری گرفته و این روند نزولی با شدت های مختلف در تمامی حوضه های آبریز اصلی کشور دیده می شود.

این مقام مسوول در شرکت مدیریت منابع آب ایران، خاطرنشان کرد: بعد از خشکسالی فراگیر هواشناسی در سال آبی 77-78 جریان های سطحی مشاهداتی کشور همواره کاهش چشمگیر داشته و متاسفانه این کاهش و خشکسالی هیدرولوژیکی تاکنون نیز ادامه دارد.

وی با اشاره به عمده عواملی که باعث کاهش جریان های سطحی مشاهداتی در کشور شده اند، گفت: از عمده عوامل این کاهش می توان به تغییرات اقلیمی شامل تغییر الگوی زمانی و مکانی بارش و افزایش دما و تبخیر اشاره کرد. البته سهم برداشت های بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و افت سطح آب زیرزمینی در دشت های کشور که منجر به تغذیه واداری رودخانه ها می شود نیز نباید نادیده گرفته شود. یکی دیگر از علل عمده کاهش جریان های سطحی مشاهداتی کشور، دخل و تصرف در حوضه های آبریز کشور توسط عوامل انسانی است که تاثیرگذارند. برداشت های بی رویه از منابع آب سطحی بالادست حوضه ها نیز باعث کاهش جریان های سطحی مشاهداتی در رودخانه ها می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا