کشف شصت و چهار مجسمه باستانی در مصر

تیمی از باستان شناسان و پژوهشگران اروپائی با همکاری گروهی از همتایان مصری خود به سرپرستی مصر شناس مشهور هوریگ سواروزیان Horig Sourouzian موفق به کشف دو مجسمه نیم تنه الهه شیر در اساطیر مصری با نام سخمت Sekhmet شدند . این آثار در بخش شمال شرقی تالار ستون دار معبد فرعون آمن هوتپ سوم در کوم الهیتان Kom El-Hitan واقع در ضلع غربی شهر اقصر به دست آمد .

در این رابطه هوریگ سواروزیان به خبرنگار الاهرام گفت :  " در حال حاضر تالار ستون دار این معبد از شن و ماسه تخلیه شده و هیات باستان شناسی در حال بررسی و پژوهش در این منطقه به منظور کشف آثار و اشیا احتمالی هستند .  این نخستین بار نیست که در منطقه کوم الهیتان مجسمه های الهه شید کشف می شود و تنها در این دوره از کاووش ها تیم پژوهشگران ما موفق به کشف بیش از 64 مجسمه از الهه سخمت در اندازه ها و اشکال مختلف شدیم . "

در همین راستا محمد الدماتی ، وزیر عتیقه جات مصر اعلام کرد : نخستین مجسمه نیمک تنه کشف شده در این محل 174 سانتیمتر ارتفاع داشته و الهه سخمت را نشسته بر اورنگ مخصوص خود نمایش می دهد . دومین نیم تنه نیز 45 سانتیمتر ارتفاع داشته و جزئیات چهره و صورت سخمت در ان با دقت زیادی ترسیم شده است .

به گفته کارشناسان در دوره آمن هوتپ سوم استفاده از الهه شیر رواج بسیاری یافته و این موضوع در کل دوره فراعنه سلسله هجدهم مشاهده می شود . آمن هوتپ سوم پدر فرعون آخناتون بود که آئین یکتا پرستی را در مصر رایج کرده و سپس با توطئه کاهنان از سلطنت برکنار شده و فرزندش توت عنخ آمون به جای به قدرت رسید .

بر اساس اعتقادات مردم مصر باستان ، سخمت الهه حامی و پشتیبان بوده و در عین حال خدای ویرانی و تباهی نیز بوده است . به همین دلیل هوریگ سواروزیان اعتقاد دارد به احتمال زیاد ، وجود این تعداد پر شمار از مجسمه های سخمت ، به دلیل بیماری خاص و طولانی آمن هوتپ سوم بوده و وی از این الهه درخواست یاری و شفا می کرده زیرا در اسطوره های مصر باستان ، سخمت توانائی درمان بیماری های خاص و لا علاج را داشته است .

گفتنی است ده سال پیش باستان شناسان موفق به کشف مجسمه های فرعون آمن هوتپ سوم Amenhotep III و همسرش ملکه تیه  Tiye در بخش هائی از معبد آمن هوتپ شده بودند .

در خاتمه باید خاطر نشان کرد که تیم پژوهشگران و دانشمندان این پروژه ، در حال ساخت و بازسازی معبد آمن هوتپ سوم به صورت مجازی و با کمک نرم افزار های کامپیوتری هستند . در این برنامه ، ساختار اصلی ساختمان معبد و کلیه اشیا به دست آمده در آن به نمایش گذاشته می شود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا