مصرف زیاد قند و نمک عمر را کم میکند

متأسفانه الگوی تغذیه در جامعه ما از سبک درستی پیروی نمی‌کند بطوریکه افراد از کودکی با مصرف بی رویه مواد غذایی وچاشنی های مضر خو می‌گیرند غافل از عوارض و خطراتی که این اقلام بر سلامت آنها بجای می‌گذارد.

 دکتر احمد رضا درستی ،عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این خصوص گفت: بر اثر مصرف قند وشکر که از چغندر قند و نیشکر به شکل خالص استخراج می‌شوند،نوعی انرژی بوجود می‌آید که به انرژی پوک مشهور است. انرژی پوک نوعی از انرژی است که با خوردن این مواد مقدار زیادی انرژی تولید می‌کند که هیچ نوع ماده معدنی،ویتامین وپروتئین در آن وجود ندارد و به این دلیل که بدن ما به میزان بالای انرژی تولید شده از آن نیاز نداردو مجبور است انسولین زیادی را ترشح کند تا این مواد قندی مصرف شوند وسمیت آنها به حداقل برسد؛این مساله قطعا باعث چاقی ومقاومت به انسولین در بدن شده که می‌تواند در درازمدت منجر به بروز بیماری دیابت شود.

میزان نمک موجود در نان ها بیش از حد مجاز است

 وی در خصوص عوارض مصرف نمک افزود: مصرف میزان کمی از نمک در تغذیه ضرورت دارد لیکن این مقدار در اغلب غذاها وجود دارد و حتی در برخی سبزیجات میزان نمک بالا است بطوریکه ما به برخی از بیماران قلبی عروقی توصیه می‌کنیم این گروه از سبزیجات را کمتر مصرف کنند.نانی که خریداری می‌شود وبه مصرف می‌رسد،گاه میزان نمک موجود  در آن بیش از نیاز روزانه ما است ودر این حالت اگر به غذاها هم نمک اضافه کنیم این میزان به شدت بالا رفته و ایجاد خطر می‌کند.

در غذاهای مصرفی بطور طبیعی نمک وجود دارد و سدیم کافی را به بدن می‌رساند و اگر نمک را مجدد به آنها اضافه کنیم باید حد مجاز آن را که 6گرم در طی روز است در نظر بگیریم که معمولا این مقداراز طریق مصرف نان بیش از اندازه به بدن می‌رسد.

عوارض مصرف بی رویه نمک

این متخصص تغذیه در ادامه گفت: از اصلی ترین عوارض مصرف نمک ابتلا به فشار خون بالا است و تا جایی که می‌توان باید از مصرف بی رویه نمک خودداری کرد. امراض قلبی عروقی و بیماریهای وابسته به آن همه بر اثر ابتلا به فشار خون بالا ایجاد می‌شود.

روغن طبیعی مصرف کنید

روغن هم میزان فراوان انرژی به اضافه ویتامینهای محلول در چربی را به بدن می‌رساند،به میزان کم ونوع مرغوب آن مانند روغن گیاهی زیتون ،ذرت وکنجد حداکثر در روز تا دو قاشق مجاز به مصرف هستند.مصرف بیش از اندازه روغن در بدن تبدیل به تکه‌های چربی شده و دور رگها تجمع پیدا کرده واضافه وزن ایجاد میکند. بنابراین توصیه می‌شود که مصرف روغن به حداقل برسد و در مورد قند و شکر هم حداقل مصرف را داشته باشیم.

تمهیدات وزارت بهداشت

دکتر درستی ضمن بیان این نکته که فرهنگ سازی و تغییر سبک الگوی مصرف غذاها بر عهده مسئولین است اظهار داشت: خوشبختانه وزارت بهداشت به تازگی تلاشهایی را از سوی دفتر بهبود تغذیه آغاز کرده است و با راه اندازی کمپین های تغذیه‌ای مردم را تشویق به مصرف صحیح غذاها می‌کند . برگزاری کلاسهای آموزشی آشنایی با مضرات مصرف بی رویه این مواد یکی از اصلی ترین اقدامات این دفتر است تا مردم تشویق به ترک مصرف این اقلام مضر شوند. خوشبختانه شهرداری تهران هم اقدام به نصب بیلبوردهای آموزشی در این زمینه در سطح شهر کرده است که نتایج خوبی به همراه خواهد داشت ومی‌تواند نسبت به کاهش آمار مصرف این مواد مضر موثر واقع شود.

حذف کامل چاشنی‌های مضر

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار سیناپرس که آیا حذف کامل نمک وقند از تغذیه روزانه مشکلی برای سلامت فرد ایجاد نمی‌کند گفت: اگریک فرد معمولی نمک مصرف نکند،هیچ مشکلی برای او ایجاد نخواهد شد زیرا بطور طبیعی این نمک را از راه مصرف مواد غذایی و سبزیجات دریافت می‌کند.در مورد قند وشکر هم وضع به همین صورت است زیرا در مواد قندی نظیر خرما،توت ،کشمش و اغلب مواد غذایی مقدار زیادی قند بطور طبیعی وجود دارد.

 روغن هم بطور مخفی در مواد غذایی وجود دارد. بطور مثال در گوشت مرغ وگوشت قرمز حدود 5 تا 10 درصد چربی پنهان وجود دارد.حتی در نان میران نیم تا 1درصد روغن وجود دارد وعلت آن هم وجود گندم است.در سبزیجات مصرفی ما هم میزان قابل توجهی روغن وجود دارد بطور نمونه در پوست سیب، مقداری روغن وجود دارد وهمین طور زیتون که منبع بالایی از روغن است. پس ما بطور طبیعی با مصرف این مواد غذایی میزان مناسبی از روغن را دریافت می‌کنیم.در نتیجه افزودن روغن اضافی به غذا و سرخ کردن غذاها به هیچ عنوان ضرورت ندارد.

 

گفتگو: اعظم صفائی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا