تبدیل زایش فکر به تولید با دستیابی به اقتصاد دانش بنیان

برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان و تولید ثروت از علم و فناوری می بایست رویکرد دانش بنیان در تمام عرصه های مختلف به ویژه صنعت و تولید جاری و ساری شود. در حال حاضر مکانیسمی که دولت برای تحقق چنین اقتصادی پیش بینی کرده، حمایت از تاسیس و گسترش شرکت های دانش بنیان برای تبدیل چرخه علم به فناوری و محصول است. هرچند در این زمینه گام های خوبی برداشته شده و نتایجی هم به همراه داشته است اما برای سرعت بخشیدن به این روند، می بایست شرکت های بزرگ صنعتی و بنگاه های اقتصادی هم به این عرصه ورود پیدا کنند و به سمت دانش بنیان شدن گام بردارند. در این صورت ضمن آنکه کیفیت محصولات تولیدی آنها با بهره گیری از دانش و فناوری روز، بهبود خواهد یافت، قیمت تمام شده محصولات هم پایین می آید و زمینه لازم برای افزایش توان رقابت صنایع ایرانی در بازارهای داخلی و بین المللی فراهم می شود. 

منصور حقیقت پور؛ نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: طبیعی است که در دنیای امروز، علم و دانش و پژوهش سرمایه بزرگی است. برای آنکه بتوانیم توسعه پایداری در کشور ایجاد کنیم می بایست این توسعه بر مبنا و پایه علم و دانش استوار باشد. چراکه علم و دانش میراثی است که مانند نفت و طلا تمام شدنی نیست بلکه دایم زایش دارد.

وی افزود: کشور ما می بایست در این زمینه سرمایه گذاری جدی بکند. برای تحقق اقتصاد دانش بنیان نیازمند به کار گیری اندیشه های توسعه یافته هستیم و در کنار به کارگیری این اندیشه ها نیاز به سرمایه گذاری مالی و سخت افزاری هم داریم. در این صورت زمینه رشد چنین اقتصادی که مبتنی بر فعالیت ها و اندیشه های دانش بنیان است فراهم می شود.

حقیقت پور تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم زایش فکر در کشور به تولید تبدیل شود. بدین منظور باید هرکاری از دستمان برمی آید انجام دهیم تا نهضت علمی در جامعه نمود پیدا کند نه اینکه در ذهن ها و کتابخانه ها باقی بماند. این کار به یک جهاد نرم افزاری و سخت افزاری نیاز دارد تا بتوانیم به اهداف ترسیم شده دست پیدا کنیم.

برای آنکه بتوانیم توسعه پایداری در کشور ایجاد کنیم می بایست این توسعه بر مبنا و پایه علم و دانش استوار باشد. چراکه علم و دانش میراثی است که مانند نفت و طلا تمام شدنی نیست بلکه دایم زایش دارد

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که برای حمایت از شرکت های دانش بنیان به منظور تحقق چنین اقتصادی چه باید کرد؟ گفت: همانطور که گفتم باید از نظر سخت افزاری آنها را مورد حمایت قرار دهیم. ممکن است این شرکت ها از نظر حقوقی نیاز به مشاوره داشته باشند پس باید چنین امکانی فراهم شود. اگر بنیه مالی کافی ندارند باید به آنها تسهیلات پرداخت کنیم. هر شرکت دانش بنیانی که دارای ایده است باید زمین رایگان در اختیارش گذاشته شود تا بتواند ایده خود را عملی نماید. باید در زمینه صادرات محصولات تولیدی این شرکت ها را یاری کنیم. این کار باعث می شود ارز وارد کشور شود.

وی افزود: در کنار این می بایست شرکت های بزرگ صنعتی و بنگاه های اقتصادی را مجاب کرد تا از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان استفاده کنند. همچنین باید زمینه ای فراهم شود تا این شرکت ها به مرور در مسیر دانش بنیان شدن قرار بگیرند.

حقیقت پور در پایان تاکید کرد: طبیعی است که دیگر امکان اداره کشور با روش های سنتی وجود ندارد بنابراین هم باید کشور را کم هزینه مدیریت کنیم و هم می بایست در اداره کشور از آزمون و خطا اجتناب نماییم تا بتوانیم پروژه های ثمربخش جدی را به مرحله اجرا درآوریم.         

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا