چیزهایی گران‌تر از طلا

 مواد مختلفی در دنیا وجود دارند که برای دسترسی به آن‌ها باید هزینه‌های زیادی می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید گران‌ترین مواد دنیا شامل چه چیزهایی می‌شود. در این لیست می توان علاوه بر بر مواد آلی و آن‌هایی که در معادن یافت می‌شود، به برخی مواد غذایی خیلی گران هم اشاره کرد که اصلا یکی از آن‌ها را خودمان تولید می‌کنیم.

پادماده (ضد ماده)

اسمش چندان آشنا نیست، این ماده‌ که با ذرات معمولی فرق می‌کند، هسته‌ای منفی با بار ذرات مثبت دارد و دقیقا معکوس ماده است.

این ذره هنگامی تولید می‌شود که برخورد میان ذرات با انرژی بالا صورت بگیرد و بخشی از انرژی جنبشی به ماده تبدیل شود که البته این اتفاق در شرایط آزمایشگاهی مناسب و خاصی اتفاق می‌افتد.

این ماده به طور طبیعی در زمین یافت نمی‌شود، مگر خیلی کم و با عمر بسیار کوتاهی که از نتیجه تباهی هسته‌ای و پرتوهای کیهانی بدست می‌آید. پادماده‌ها در زمین و خارج از آزمایشگاه و در برخورد معمولی با مواد دیگر از بین می‌روند.

برای مثال پوزیترون را که پاد ماده الکترون می‌دانند، ماده‌ای است هم جرم الکترون ولی با بار مثبت.

اما قیمت آن با در نظر گرفتن ۲۵ میلیارد دلار برای هر گرم پوزیترون و ۶۲.۵ تریلیون دلار برای هر گرم پادهیدروژن، در نتیجه می‌توان گران‌ترین ماده روی زمین را پاد ماده دانست که حتی از چندین تریلیون کیلوگرم الماس هم بیشتر ارزش دارد.

اندوهدرالفولرن

این ماده که تلفظ خیلی سختی هم دارد، به تازگی کشف شده و قیمتی برابر با پادذره دارد، 200 میکروگرم (یک میلیونیم گرم) از این ماده گران قیمت را که در حدود یک پانزدهم یک دانه برف یا یک سوم تار موی انسان وزن دارد، به قیمت ۳۲ هزار دلار فروخته می‌شود.

اندوهدرالفولرن‌ها نانوساختارهای کروی از جنس کربن هستند که شبکه محکمی از ۶۰ اتم دارند که درون آن‌ها اتم‌هایی از عناصر غیر فلزی یا مولکول‌های ساده مانند نیتروژن، فسفر و هلیوم به دام افتاده‌اند.

کالیفرنیوم

یکی از عناصر جدول مندلیف سومین ماده گران جهان است، کالیفرنیم 252 (که نیمه عمری در حدود 2.645 سال دارد) در رآکتورهای هسته ای تولید می شود و به عنوان یک ساطع کننده نوترون؛ نوترون را برای شروع کار رآکتور فراهم می کند.

همچنین به عنوان فلز هدف؛ برای تهیه عناصر با عدد اتمی بالاتر از کالیفرنیم استفاده می‌شود. کالیفرنیم 252 به عنوان یک معالجه برای درمان سرطان دهانه رحم استفاده می شود.

همچنین در آنالیز گوگرد داخلی نفت و نوترون سنج رطوبت برای اندازه گیری مقدار رطوبت خاک استفاده می شود. هر گرم از این ماده ۲۷ میلیون دلار ارزش گذاری شده است.

الماس

الماس یکی از سنگ‌های قیمیتی و از خانواده آلوتروپ کربنی است که در فشارهای بالا پایدا می‌ماند.

این الماس در حالت پایدار مکعبی است اما در حالت نیمه پایدار ساختار منشوری دارد. الماس در میان جامدات بالاترین رسانه گرمایی دارد و توانایی انتقال طیف نوری فروسرخ تا فرابنفش را دارد.

همچنین یکی از سخت‌ترین ماده شناخته شده در طبیعت است و استحکام بالایی دارد.

با این‌که خواص زیادی دارد، اما قیمت بالای آن از دلایلی است که استفاده گسترده از آن را محدود می‌کند و برای هر گرم آن ۵۵ هزار دلار هزینه می‌شود.

تریتیوم

از این اسم‌های عجیب فقط در جدول مندلیف می‌توان پیدا کرد! البته این یکی ایزوتوپی از هیدروژن با عدد جرمی ۳ است که خاصیت رادیواکتیوی دارد و بیشتر برای ساخت موادی که از خودشان نور تولید می‌کنند، استفاده می‌شود.

البته تریتیوم یکی از موادی است که بعد از انفجار یک بمب اتمی معمولی، در کنار دوتریوم باعث فعل و انفعالات هسته‌ای بسیار گرمازا می‌شود تا پیوندهای هسته‌ای مورد نیاز برای شکافته شدن هسته‌های اورانیوم امکان پذیر باشد. ۳۰ هزار دلار قیمت هر گرم آن تخمین زده شده است.

سنگ یاقوت (تافیت)

این سنگ که از خانواده کانی‌هاست، بعد از الماس جزو سخت‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود، نوع سرخ رنگ آن را کوراندوم می‌نامند که از نوع سنگ‌های آذرین هستند و وجود ناخالصی‌هایی از عناصری مانند تیتانیوم، آهن، کروم و … باعث رنگی شدن آن‌ها می‌شود.

جالب است بدانید کوراندوم‌هایی که رنگی به جز سرخ داشته باشند را یاقوت کبود می‌نامند. قیمت هر گرم این کانی‌ها ۲۰ هزار دلار است.

پاینتی

پاینتی یا پیانیت هم شکلی مانند سنگ‌های آرین دارد که احتمالا از استخراج زمین بدست می‌آید ولی احتمالا نام اصلی‌اش چیز دیگری است و همین موضوع دلیلی شد که ما نتوانیم اطلاعات بیشتری از آن را بدست بیاوریم و فقط می‌دانیم هر گرم آن ۹ هزار دلار قیمت دارد.

پلوتونیوم

یکی دیگر از ماده‌ای جدول مندلیف! یک عنصر شیمیایی رادیواکتیو و فلزی که از طریق بمباران دوترونی اورانیوم در شتاب‌دهنده بدست آمده است.

دلیل نام‌گذاری آن هم از روی سیاره پلوتو در منظومه شمسی است. این فلز ظاهری نقره‌ای دارد و هنگامی که اکسید می‌شود، رنگ زرد تیره‌ای به خودش می‌گیرد. این فلز برای هر گرم ۴ هزار دلار هزینه دارد.

اِل‌اِس‌دی

ال‌اس‌دی نام شیمیایی سخت و طولانی دارد که احتمالا به همین دلیل از نام مخفف آن بیشتر استفاده می‌کنند. ال‌اس‌دی در ابتدا دارویی بوده از یک نوع قارچ انگلیسی به نام ارگون بدست آمده است.

خواص این دارو تا زمانی‌که پزشکی که آن را کشف کرده بود، مصرف نکرده بود، مخفی باقی ماند و تجربیات دکتر هوفمان باعث شد استفاده از این دارو به حداقل برسد اما بعدها گروه هیپی – جنبش‌ های اجتماعی استفاده دوباره از آن را باب کردند و حالا این ماد مصرف دارویی ندارد و تنها مواد مخدی است که استفاده مستقیم از آن باعث مرگ نشده است.

البته این ماده به عنوان مواد مخدر به نام اسید معروف است و معمولا به صورت مایع عرضه می‌شوند. یگ گرم از این ماده مخدر ۳ هزار دلار قیمت دارد.

کوکائین

این ماده هولناک از برگ‌های درخت کوکا بدست می‌آید، در آب حل نیم‌شود، اما الکل و اتر حلال خوبی برایش هستند.

کوکائین یک بی‌حس کننده موضعی و ضد درد است که بیشتر در چشم پزشکی و برای بی‌حس کردن قرنیه استفاده می‌شود اما یکی از استفاده‌های اصلی کوکائین به عنوان ماده مخدر است که معتادان آن را از طریق بینی یا تزریق مصرف می‌کنند البته این روزها کراک را هم از کوکائین بدست می‌آورند که البته کریستال‌های ارزان‌قیمت و خالص نشده کوکائین است. ۲۱۵ دلار قیمت هر گرم کوکائین است.

هروئین

از آن ماده‌هایی است که تقریبا همه ما می‌شناسیم. ماده مخدری از مشتقات مرفین که به شدت هم اعتیاد آور است.

خرید و فروش این ماده تقریبا در تمام کشورهای دنیا غیرقانونی است. شاید برایتان جالب باشد بدایند که نام هروئین از واژه یونانی هیرو به معنی قهرمان گرفته شده است؛ لابد هرکسی از آن استفاده می‌کند، احساس قهرمان بودن را پیدا می‌کند! ۱۳۰ دلار قیمت هر گرم این ماده اعتیاد آور است.

شاخ کرگدن

بله! برای خود ما هم عجیب بود که در میان گران‌قیمت ترین ماده‌های جهان شاخ کرگدن را ببینیم. اما بعد از دیدن عکس‌هایشان دلمان برای‌ آنها سوخت.

این حیوانات عظیم‌الجثه و البته آرام به دلیل داشتن این شاخ‌های گران قیمت شکار می‌شوند و تنها شاخ‌هایشان کنده می‌شود.

به دلیل همین شکارهای بی‌رویه نسل کرگدن سیاه در غرب آفریقا منقرض شده و البته کرگدن سفید نیز اوضاع خوبی ندارد. شاخ این حیوانات برای هر گرم ۱۱۰ دلار است.

متامفتامین

والتر وایت را در بریکینگ بد یادت هست؟؟ او دقیقا همین متامفتامین را تولید می‌کرد که البته نام تجاری‌اش شیشه است.

اگر سریال را دیده باشید، قطعا بر گران بودن آن اطمینان دارید و موافق هستید که باید جر مواد گران قیمت دنیا قرار بگیرد.

این ماده روان‌گردان، محرک اعصاب است و تاثیر مستقیمی بر مکانیسم‌های شادی و هیجان مغز دارد. برای هر گرم آن مبلغی برابر با ۱۰۰ دلار نیاز است.

پلاتینیوم

یکی دیگر از عناصر جدول مندلیف! از فلزهای واسطه و به رنگ سفید-خاکستری، رسانا و البته شکل‌پذیر است.

پلاتین یکی از با ارزش‌ترین فلزات گران‌بها به حساب می‌آید و نامش را نیز ا واژه اسپانیایی پلاتینا به معنی «نقره کوچک» گرفته‌اند.

این فلز کمترین واکنش پذیری در میان تمامی فلزات را دارد و البته بسیار مقاوم است و حتی در محیط‌های بسیار داغ نیز این ویژگی را حفظ می‌کند.

بیشترین استفاده این فلز در مبدل‌ها و البته جواهرات است، ابزارهای مخصوص آزمایشگاهی، اتصال‌های الکتریکی و الکترودها و تجهیزات پزشکی از دیگر استفاده‌های این فلز هستند البته سوخت موتور جت هم از دیگر موارد استفاده این فلز است. ۶۰ دلار قیمت هر گرم این فلز است.

رودیوم

فلز کمیاب و سفید رنگ جدول تناوبی است که مقاومت زیادی در مقابل فرسایش دارد و البته از ویژگی‌های بارز آن درخشندگی و جلای قابل توجه آن است.

تولید سالانه این فلز تنها ۳۰ تن در سال است که در مقایسه با تولید ۴ هزار تن طلا و ۲۰۰ تن پلاتین در سال، سهم بسیار کمی دارد و البته فرآیند استخراج آن هم بسیار متفاوت است.

آفریقای جنوبی اولین و روسیه دومین تولید کننده مهم رودیوم در دنیا هستند. استفاده اصلی رودیوم در مبدل‌های کاتالیست خودروهاست و البته به دلیل مقاومت بالا انتخاب مناسبی برای پوشش‌‌های مقاوم در حرارت‌های بالاست.

رودیوم برای ساخت آینه‌های گران‌بها و نورافکن‌ها نیز کاربرد دارد. تا یادمان نرفته بگوییم که حتی یک لایه نازک از رودیوم می‌تواند جلا و درخشندگی جواهرات را بالا ببرد و البته مقاومت آن در برابر فرسایش را نیز افزایش دهد. رنگ خالص طلای سفید هم به دلیل وجود رودیوم است. هر گرم از رودیوم ۵۸ دلار قیمت دارد.

طلا

طلا یا همان زَر، فلزی نرم و شکل پذیر به رنگ زرد روشن و براق است که در مجاورت هوا زنگ نمی‌زند و تیره نمی‌شود.

طلا فلز عزیزی در میان همه مردم است و فکر می‌کنند با داشتن آن پس‌انداز بزرگی کرد‌ه‌اند، اما بر اساس این لیست، بهتر است کمی نگرش خودشان را عوض کنند!

طلا جزو کم واکنش‌ترین عنصرهای جامد در شرایط استاندارد است، به همین دلیل می‌توان آن را به صورت خالص در طبیعت به صورت تکه‌ای یا دانه‌ای میان سنگ‌ها یافت.

ارزشمندی طلا بیشتر به دلیل کمیابی آن، کاربردپذیری آسان، تصفیه راحت، مقاومت در برابر زنگ زدن و خوردگی، رنگ متمایز و واکنش ناپذیری با دیگر عناصر عنوان کرد.

در گذشته سیاست‌های مالی بسیاری از کشورها بر پایه استاندارد طلا بود و پول هر کشور معادل مقدار مشخصی از طلا بود، اما از آغاز جنگ جهانی اول این سیاست تغییر کرد.

طلا علاوه بر مورد مناسبی برای سرمایه‌گذاری و استفاده از جواهرات، در دندانپزشکی، تولید شیشه‌های رنگارنگ و صنایع الکترونیک و سیم‌کشی‌های الکتریکی نیز استفاده می‌شود. بر اساس برخی برآوردها تا سال ۲۰۱۲ در مجموعه ۱۷۴ هزار تن طلا استخراج شده است. طلا قیمتی برابر ۵۶ دلار برای هر گرم دارد.

زعفران

حتما شما هم تعجب کردید، نام یک ماده خوراکی در میان این‌همه عنصر جدول مندلیف حتما عجیب است.

زعفران گیاهی از تیره زنبقیان است که ویژگی سرخوشی را با خودش دارد و امروزه بسیاری از شرکت‌های دارویی اروپایی از آن به عنوان ماده ضد افسردگی استفاد می‌کنند.

زعفران گیاهی کوچک و چند ساله به ارتفاع ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر است و ۶ گلبرگ بنفش رنگ دارد که در بعضی موارد ممکن است ارغوانی باشند.

زعفران به عنوان طعم دهنده مواد غذایی و همچنین برای رنگ پارچه‌ها استفاده می‌شود، همچنین در طب سنتی به عنوان مُسکن کاربرد زیادی دارد. هر گرم زعفران ۱۱ دلار قیمت دارد.

منبع: مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا