امکان ایجاد هولوگرام با استفاده از چاپگرهای معمولی

پیش از این برای ایجاد هولوگرام باید از روش‌های چند مرحله با صرف چند روز زمان استفاده می‌شد.

از این پس امکان چاپ تصاویر و متون هلوگرافیک با استفاده از چاپگرهای جوهرافشان معمولی قابل انجام است. این کار به کمک روش جدیدی که محققان دانشگاه ITMO ارائه کرده‌اند، امکان‌پذیر است. با این فناوری جدید می‌توان هزینه تولید هلوگرام‌های رنگین‌کمانی را به شدت کاهش داد و با سرعت بالاتری این‌ ساختارها را ایجاد کرد. 
در این فناوری جوهری از جنس نانوبلورهای تیتانیوم ساخته شده‌است که می‌توان آن را در چاپگرهای جوهرافشان استفاده کرد و سپس آن را روی کاغذهای ویژه‌ای قرار داد. با این کار الگوی مورد نظر روی سطح ایجاد می‌شود. این جوهرها امکان تولید تصاویر هولوگرامی را روی سطوح شفاف در مدت زمان چند دقیقه امکان‌پذیر می‌سازد. در حال حاضر برای تولید چنین ساختارهایی باید با روش‌های معمول، چند روز کار کرد.
هولوگرام‌های رنگین‌کمانی کاربرد وسیعی در حوزه ایمنی کارت‌های اعتباری، پول و اسناد دارند. این فناوری ابتدا در دهه 60 میلادی متولد شد اما در حال حاضر موانع فنی بسیاری در مسیر توسعه آن وجود دارد و نمی‌توان به سادگی آن‌ها را تولید کرد.
الکساندر یاکولوف از محققان این پروژه می‌گوید: «روش‌های رایج در تولید هولوگرام بسیار زمان‌بر بوده و نیاز به مراحل مختلفی دارند. گام اول، ایجاد هولوگرام اصلی است که معمولاً با لیزر روی پلیمر حساس به نور ساخته می‌شود. این پلیمر خشک شده و بخش‌هایی که مورد نظر نیست، شسته می‌شود. سپس این ساختار روی ماتریکس فلزی برده شده و در آنجا روی فیلم پلیمری شفاف قرار داده می‌شود.»
کل این فرآیند چند روز طول می‌کشد و نیاز به شرایط دمایی و کاری ویژه‌ای است. اما جوهرهای نانوبلوری که در این پروژه ساخته شده‌است می‌تواند فرآیند را کوتاه کند. این جوهر با استفاده از یک دستگاه جوهرافشان روی سطح قرار داده می‌شود.
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،وجود جوهر حاوی نانوبلور موجب می‌شود تا ضریب شکست الگوی ایجاد شده به شدت افزایش یابد به طوری که در تمامی طول موج‌های مرئی نور قابل مشاهده است.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Advanced Functional Materials منتشر شده‌است.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا