متوسط تلفات آب در شبکه های کشور ۲۸ درصد است

سینا پرس: مهندس محمدتقی توکلی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، گفت:  از نظر آماری از 97 میلیارد مترمکعب آبی که سالانه استحصال می شود، حدود 2 میلیارد مترمکعب در بخش صنعت، حدود 6.5 تا 7 میلیارد مترمکعب در بخش شرب و بقیه هم در بخش کشاورزی مصرف می شود. اگر کاهشی در میزان منابع آب در اثر کاهش بارندگی ها ایجاد شود طبیعتا از سهم بخش کشاورزی کم خواهد شد. مثلا رواناب رودخانه ها یا حجم ذخیره سدها وقتی کم و زیاد شوند تغییراتش روی بخش کشاورزی خواهد بود.

توکلی افزود: شرب، اولویت اول است و دولت هم موظف است که این آب را تامین کند بنابراین به هر نحوی هست این آب را تامین می کند. اگر از خود منبع وارد شبکه شود که چه بهتر وگرنه به صورت سیار آب را در اختیار مردم قرار می دهند.

عضو کمیسیون کشاورزی و آب مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: اگر مروری به سرانه مصرف آب در دنیا داشته باشید می بینید در همه جای دنیا به دنبال این هستند که در مصرف آب صرفه جویی کنند چون هم مقدار آب شیرین کم است و هم جمعیت روز به روز در حال افزایش است. در نتیجه میزان سهم افراد کم می شود.

ما باید خودمان را برای تطبیق با شرایط آماده کنیم. یعنی اگر شرایط آینده، کمبود آب است نمی توانیم مثل همیشه که آب به وفور در اختیار ما بوده مصرف کنیم. در خیلی از کشورهای پیشرفته تا 75 لیتر در روز هم این سهم سرانه کاهش پیدا کرده است. حالا ما نمی گوییم این عدد، ولی 150 لیتر را به عنوان استاندارد پذیرفته اند. ما در بعضی از شهرهای کشور بالای این مقدار مصرف می کنیم. با توجه به اینکه الگوی مصرف هم به افراد داده شده که مثلا تا 20 مترمکعب در یک دوره مصرف شود می بینیم که خیلی از انشعابات پرمصرف وجود دارد و خیلی افراد هم از روی ناآگاهی از آب شرب برای مصارف دیگر مثل فضای سبز و شستشو استفاده می کنند که باعث بالارفتن مصرف می شود. در حال حاضر مصرف آب در تهران به طور متوسط بالای 250 لیتر در روز به ازای هر نفر است.

وی در پاسخ به این پرسش که متوسط میزان تلفات آب در شبکه ها چقدر است؟ اظهار داشت: تلفات در شبکه ها طبیعی است. شبکه هایی که در اکثر شهرهای کشور هستند عمری بالای 50 سال دارند. خب طبیعتا لوازم و امکاناتی که در آنها استفاده شده، استاندارد نیست. نشت از لوله ها، شیرآلات و شکستگی ها باعث تلفات می شود. بعضی از تلفات هم منشا انسانی و از روی عمد دارد. یا آبی را مصرف می کنند که به کنتور نمی آید و یا به صورت غیرمجاز استفاده می کنند. مجموعا تلفات آب در کشور ما به طور متوسط 28 درصد است. شرکت آب و فاضلاب پیش بینی کرده که در آینده با افت آب مواجه می شود. یکی از راه ها این بوده که بتواند این تلفات را کنترل کند و برای اصلاح و بازسازی شبکه ها سرمایه گذاری خوبی انجام داده اند. ضمن انکه برای استفاده از تجهیزات و وسایل استاندارد آگاهی رسانی کرده اند. برنامه این شرکت است که میزان این تلفات را به 15 درصد برساند و این میزان هم قابل کنترل نیست. در بعضی از کشورهای توسعه یافته این میزان زیر 10 درصد است اما ما اگر به 15 درصد هم برسیم قابل قبول است. چون بعضی تلفات اجتناب ناپذیر است.

نماینده الیگودرز در مجلس، تاکید کرد: نوسازی یا تعویض شبکه های آب، هزینه خیلی زیادی دارد و با این قیمت هایی که برای آب دریافت می شود امکان سرمایه گذاری جدید برای شرکت آب و فاضلاب وجود ندارد چون قیمت تمام شده آب در هر مترمکعب حدود 1000 تومان است در صورتی که حدود 300 تومان بیشتر دریافت نمی کنند. بنابراین تنها می توانند هزینه های نگهداری و مدیریت را بدهند.  

توکلی وقوع بحران آب را حتمی دانست و گفت: برای بحران آب هر کاری هم بکنیم به صورت مسکّن است. می توانیم آن را به تاخیر بیندازیم ولی موقت است و بحران آب اتفاق می افتد چرا که هم اقلیم عوض شده و تغییرات آب و هوایی داشتیم که باعث کاهش بارندگی و منابع آب شده و دیگر اینکه جمعیت و بالتبع تقاضا برای آب زیاد شده است. یعنی هم ذخایر آبی ما کم شده و هم مصرفمان بالا رفته است. خب طبیعتا به طرف بحران حرکت می کنیم یعنی ما به نقطه ای می رسیم که نمی توانیم بخشی از تعهدات تامین آبمان را انجام بدهیم. آلودگی ها هم تهدیدی برای منابع آب شیرین است که در همان جهت کمبود آب است. اقداماتی که دولت انجام می دهد در جهت به تاخیر انداختن بحران است ولی نهایتا بحران اتفاق می افتد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا