ایرباس به دنبال استفاده از پدیده « شبح‌وار» محاسبات کوانتومی

استفاده از کامپیوترهای کوانتومی سبب کاهش بسیار در زمان شبیه‌سازی و ساخت محصولات جدید می‌شود.

ایرباس امیدوار است تا بتواند از قدرت نامحدود و شبح‌وار محاسبات کوانتومی برای سرعت بخشیدن به تحقیقات هواپیمایی استفاده کند.
محاسبات کوانتومی برای پردازش محاسبات، به جای استفاده از ترانزیستورها از اتم‌ها سود می‌برد. ترانزیستورها اطلاعات یا بیت‌ها را فقط در دو حالت صفر و یک ذخیره می‌کنند در حالی‌که کامپیوترهای کوانتومی اطلاعات را که در این سیستم‌ها کوبیت نامیده می‌شوند، می‌توانند در یک زمان مشخص به‌صورت صفر، یک و یا هر عددی بین آن‌ها ذخیره کنند. این پدیده که انیشتین آن‌ را شبح‌وار نامیده است، به این معنی است که این کامپیوترها می‌توانند تمام اطلاعات را به‌صورت هم‌زمان پردازش کنند و در نتیجه این کامپیوترها بسیار سریع‌تر از کامپیوترهای معمولی هستند.
بیانکو، مدیر تحقیقاتی گروه ایرباس، می‌گوید: «کامپیوتر کوانتومی کامل، قادر به رمزگشایی پیچیده‌ترین قفل‌های امروزی تنها در عرض 15 دقیقه است. برای انجام دادن چنین کاری، اگر تمام کامپیوترهای معمولی موجود در دنیا با همدیگر کار کنند، زمانی بیش از زمان پیدایش زمین نیاز خواهند داشت.»
ایرباس با همکاری دانشگاه‌ها و شرکت‌های IT، بجای ساختن یک کامپیوتر کوانتومی، بیشتر به دنبال تعریف الگوریتم‌های مورد نیاز برای استفاده از قدرت نامحدود این فناوری جدید است. ایرباس قصد دارد از این کامپیوترها برای شبیه‌سازی و مدل‌سازی دیجیتال (همچون جریان هوا روی هواپیماهای مسافربری) برای بهبود کارایی استفاده کند.
بیانکو می‌افزاید: «در حال حاضر، با استفاده از کامپیوترهای متداول هفت سال یا بیشتر طول می‌کشد تا حرکت هوا بر روی بال هواپیما به‌طور کامل مدل‌سازی شود، اما با استفاده از محاسبات کوانتومی تنها چندین هفته برای مدل‌سازی همه اتم‌های جریان هوا روی بال هواپیما در تمام زوایا و سرعت‌ها، لازم است.»
دیدن جریانات هوا با این جزییات دقیق موجب شناسایی نقص‌ها و بهبود کارایی طراحی شده و باعث کاهش مصرف سوخت و بهبود بلند شدن هواپیما می‌شود.
بیانکو ادامه می‌دهد:«توانایی شبیه‌‌سازی ایده‌های جدید در سطوح اتمی همچنین سبب افزایش سرعت شکوفایی دیگر بخش‌ها همچون هلیکوپترها، ساختارها و حتی مواد می‌شود. شبیه‌سازی‌های پیشرفته به‌طور قابل ملاحظه‌ای سبب کاهش زمان و هزینه ساخت محصولات جدید و خلاقانه می‌شود.»
علاوه‌بر کاربردهای ایرودینامیک و شبیه‌سازی، ایرباس به دنبال استفاده از کاربردهای دیگر محاسبات کوانتومی همچون رمزنگاری برای دفاع از امنیت خود است.
به گزارش فناوری های همگرا،این تیم تحقیقاتی در Newport (یکی از مراکز ایرباس فعال در امنیت سایبری) در مراحل اولیه تحقیقات خود است. این شرکت همچنین برای جذب افراد متخصص در زمینه محاسبات کوانتومی، دانشجویان دکتری در این زمینه را حمایت مالی می‌کند.