استرس مادران، سلامت جنین را به خطر می اندازد

به گزارش ایرنا , مرضیه فریمانی در همایش بررسی تاثیر حالات روحی و روانی مادر بر روی جنین در همدان افزود: این خطرات می تواند از دو بعد روحی و جسمی بر روی جنین تاثیر بگذارد.

وی اظهار داشت: مادران پیش از بارداری و در طول آن باید تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرند تا از بروز هر گونه اختلال در روند رشد کودکان خود جلوگیری کنند.

وی بالا بودن آمار طلاق، تمایل کمتر جوانان به ازدواج، تاخیر انداختن فرزندآوری از سوی زوجین و مایل بودن زن و مرد به داشتن فرزند محدود را از جمله عوامل کاهش جمعیت عنوان کرد.

یک جنین شناس نیز در این همایش جنین انسان را نسبت به موجودات دیگر، ضعیف ترین جنین دانست و ادامه داد: جنین از ماه ششم قدرت شنوایی خود را به دست می آورد و می تواند احساس شش گانه و حتی لمس دست مادر بر روی شکم را احساس کند.

مریم بهمن زاده با اشاره به تاثیر استرس بر روی رشد جنین ادامه داد: دوران جنینی به دو دوره از ابتدای لقاح تا هفته هشتم و دوره دوم تا پایان بارداری تقسیم شده که بیشترین تاثیر بر روی جنین در هفته های سوم تا هشتم است که کل اندام های جنین در این هفته ها شکل می گیرد.

بهمن زاده عنوان کرد: استرس هایی که در شرایط طبیعی و غیرطبیعی به مادر وارد می شود در تغییرات روحی و روانی جنین تاثیر فراوانی دارد.

یک متخصص تغذیه نیز در این همایش گفت: زنان باردار برای حفظ سلامت خود و جنین از گرفتن رژیم های غذایی غیر علمی پرهیز کنند.

لادن سرکانی افزود: زنانی که تصمیم به بارداری دارند باید به رژیم غذایی و الگوی تغذیه ای خود توجه بیشتری داشته و از لحاظ وزن خود را به حد مطلوب برسانند.

وی ادامه داد: چنانچه خانمی دچار اضافه وزن یا چاقی باشد در حین بارداری با مشکلاتی مانند دیابت مواجه می شود که بر روی جنین تاثیرات منفی بر جای خواهد گذاشت.

وی همچنین از وجود کمبود ویتامین دی در بدن 85 درصد از بزرگسالان خبر داد و افزود: مصرف ویتامین D توسط خانم های باردار در رشد قد و رفع حساسیت های نوزاد تاثیر بسزایی دارد.

وی ادامه داد: بارداری مانعی برای تحرک نبوده و خانم هایی که باردار می شوند برای سهولت در زایمان و پیشگیری از دیابت، باید زیر نظر پزشک ورزش هایی را انجام داده و به فعالیت های روزانه خود بپردازند.

یک متخصص زنان و زایمان نیز در این همایش گفت:خانم ها باید سه ماه قبل از بارداری تحت کنترل قرار گرفته و مکمل ها را دریافت کنند اما باید در مصرف آن حد تعادل را حفظ کنند.

شهره علیمحمدی با تاکید بر اینکه برای سالم ماندن جامعه باید مادران را سالم کرد گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی همدان، اگر خانمی بخواهد قبل از بارداری میزان ویتامین D را در بدن خود افزایش دهد از نظر علمی قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد: در سنین بالا به علت مواجه شدن افراد با مشکلات جسمی و روحی مختلف مانند قند خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی، بارداری توصیه نمی شود.

اولین همایش بررسی تاثیر حالات روحی و روانی مادر صبح چهارشنبه با حضور اساتید برجسته دانشگاه علوم پزشکی همدان در مرکز همایش های علوم پزشکی همدان برگزار شد.

نرخ باروری در استان همدان 1.9 درصد است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا