کانون های ریزگرد دریاچه ارومیه ظرف 10 سال حذف می شوند

خداکرم جلالی در حاشیه بازدید از کانون های ریزگرد دریاچه ارومیه در گفت و گو با ایرنا افزود: این امر، کاری زمانبر است که باید با اولویت بندی آن را به انجام رساند.

وی اضافه کرد: می توان با تامین سریعتر اعتبارات، زمان اجرای عملیات حذف کانون های ریزگرد دریاچه ارومیه را کاهش داد.

وی اظهار کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه امسال 300 میلیارد ریال برای مقابله با بروز ریزگرد در دریاچه ارومیه به سازمان جنگل ها اختصاص داد که از این میزان، 50 درصد تخصیص داده شده ولی اعتباری در اختیار سازمان قرار نگرفته است.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: فعالیت هایی در راستای مقابله با کانون های ریزگرد در حوضه دریاچه ارومیه انجام شده که اعتبار آن از طریق اعتبارات داخلی تامین شده است.

جلالی گفت: طبق برنامه باید عملیات مقابله با ریزگرد در سطح 300 هزار هکتاری انجام شود که کار بسیار بزرگی به شمار می رود.

وی افزود: تجربیات بسیار موفقی در راستای بیابان زدایی در کشور وجود دارد که امیدواریم این تجربیات را در حوضه دریاچه ارومیه نیز بکار گیریم.

وی با اشاره به بازدید کامل از وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: منطقه جبل در مسیر ارومیه – سلماس نیز مورد بازدید قرار گرفت و با توجه به وضعیت حاد این منطقه، سعی می کنیم آن را در اولویت قرار داده و فعالیت های مقابله ای را با سرعت بیشتری به انجام برسانیم.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: البته نمی توان این کار را در یک سال به سرانجام رساند ولی قول می دهیم که سرعت فعالیت ها را در این خصوص بیشتر کنیم.

دریاچه ارومیه اکنون با مشکلات جدی در حوزه بیابان زایی رو به روست و طبق شواهد در برخی مناطق دریاچه ارومیه، مناظری شبیه بیابان های معروف ایران دیده می شود.

یکی از فعالیت های ستاد احیای دریاچه ارومیه، تعیین و بهبود وضعیت در کانون های تولید ریزگرد است که این امر مهم بر عهده سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گذاشته شده است.

دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی کشور به شمار می رود که با وضعیت بغرنجی رو به رو است و تنها حدود دو میلیارد متر مکعب آب در این دریاچه وجود دارد.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به منظور بررسی وضعیت این دریاچه، سفری یک روزه به آذربایجان غربی داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا