تجلیل یونسکو از خدمات علمی ،اجتماعی پروفسور خدا دوست

به گزارش ایرنا مشاور ارشد طرح تجلیل از پرفسور خدا دوست در گفت وگو با خبرنگاران در شیراز بیان داشت:دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو درایران در نامه ای موضوع تجلیل یونسکو از خدمات علمی و اجتماعی پرفسور خدادوست را مطرح کرده و این آیین تجلیل روز جمعه (هشتم اسفند) در شیراز برگزار خواهد شد.

سید مجید حجازی افزود: دکتر محمد رضا سعید آبادی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در این نامه ، تکریم شخصیت برجسته پروفسو خدادوست را رسالت این نهاد علمی فرهنگی دانسته و انتقال ارزش های علمی و معرفتی به نسل نو را از طریق برگزاری همین پاسداشت ها میسر دانسته است .

مشاور ارشد طرح تجلیل از پرفسور خدادوست اظهار کرد: بسیاری از مفاخر ، اندیشمندان و نام آوران عرصه علوم و اندیشه برای حضور در این آیین تجلیل دعوت شده اند. 

حجازی افزود: در این آیین پیام مدیرکل یونسکو در باره شخصیت علمی و معرفتی پرفسور خدا دوست قرائت می شود و سخنرانان ویژه نیز دارد.

وی با بیان این که شخصیت علمی و اجتماعی پرفسور خدا دوست در داخل و خارج از ایران شناخته شده است گفت: این مایه مباهات ما و موجب افتخار شیراز و استان فارس است که از این سرزمین نام دانشمندی در سراسر جهان شناخته می شود و همین امر وظیفه نسل جدید را در تکریم و تجلیل از این مفاخر علمی سنگین تر می کند.

حجازی ادامه داد:تجلیل از پروفسور خدادوست ، تکریم دانایی و گرامیداشت پیشینه علمی شیراز و مفاخر این شهر است.

مهران خدادوست فرزند پروفسور خدا دوست نیز در این نشست با بیان این که این دانشمند متعلق به سرزمین ایران و همه ایرانیان است، اظهار داشت:تجلیل و تکریم یونسکو از پروفسور خدا دوست در واقع ادای دینی است که جامعه فرهنگی بین المللی نسبت به این شخصیت برجسته دارد و همین امر رسالت ما را در شناخت این چهره های علمی و اجتماعی بیشتر می کند.

پرفسور علی اصغر خدا دوست در سال 1314 خورشیدی در شیراز متولد شد. دوران دبستان و دبیرستان را در شیراز سپری کرد و به عنوان آموزگار در دبستان داوری داراب مشغول به کار شد. در سال 1333 در امتحان ورودی دانشکده پزشکی شیراز شرکت کرد و با درجه ممتاز پذیرفته و در این دانشکده مشغول به تحصیل شد. 

وی دوره شش ساله پزشکی را با درجه ممتاز پشت سر گذاشت و پس از سپری کردن یک سال دوره دستیاری چشم و گوش و حلق و بینی در بیمارستان نمازی دانشگاه شیراز در سال 1341 برای گذراندن دوره تخصصی عازم آمریکا شد و با ادامه تحصیل در دانشگاه جان هاپکینز از این دانشگاه دانش آموخته شد. 

پرفسور خدا دوست به عنوان اولین و تنها دستیار خارجی در بخش چشم پزشکی دانشگاه جان هاپکینز در سال 1341 پذیرفته شد و در دوران سه ساله دستیاری به عنوان بهترین دستیار مرکز چشم پزشکی ویلمر نیز شناخته شد. 

وی علاوه بر تحصیل در علوم بالینی در مرکز یاد شده به طور فعال مشغول تحقیق در علوم پایه بود و مقالات متعددی در مجلات مختلف به چاپ رسانید. در تارنمای ˈپاب مدسینˈ تعدادی از مقالات بین المللی وی چاپ شد.

پرفسور خدادوست در سال 1347 عازم ایران و در بخش چشم پزشکی دانشگاه شیراز به عنوان استاد مشغول فعالیت شد.

وی از سال 1347 تا 1359 خورشیدی به طور متناوب هر دو سال یک بار به عنوان استاد مدعو، شش ماه را در بخش چشم دانشگاه جان هاپکینز برای ادامه برنامه های تحقیقاتی سپری کرد و در این دوران چندین مرتبه به عنوان مدرس در کشورهای متعددی از جمله چین، ترکیه، سوریه، عمان، پرو، اکوادور و ایتالیا دعوت شد.

خدا دوست در سال 1359 عازم آمریکا و به عنوان استاد در بخش چشم دانشگاه جان هاپکینز مشغول به کار شد. این استاد فرهیخته همچنین در سال 1361 به عنوان استاد و رییس بخش چشم دانشگاه سیسیل ایتالیا انتخاب شد و در سال 1371 مرکز چشم پزشکی کنتیتکت در شهر نیوهیون را تاسیس و به عنوان مسوول این مرکز فعالیت خود را دنبال کرد.

این چشم پزشک توانمند از سال 1359 به طور مکرر سالی دو باربه وطن خود باز گشت و در فعالیت های بالینی و آموزشی در بیمارستان های مختلف تهران و شیراز شرکت کرد. 

پرفسور خدادوست از سوی شخصیت های برجسته در چشم پزشکی آمریکا به عنوان بهترین جراح پیوند قرنیه در دنیا معرفی شده است و شهرت ایشان علاوه بر مقالات علمی متعدد و تحقیقات گسترده در زمینه های مختلف و کیفیت درمان و تجربه در درمان جراحی ، مدیون تحقیقات پایه ای بر ناراحتی های سطح قرنیه است، تا آنجا که ˈپیوندهای قـرنیه روی مـکانیـسم دفـع پـیونـدˈ برای ارج نهادن به فعالیت های علمی وی با عنوان ˈ Khodadoost Basement Membrane lineˈ نامگذاری شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا