کشف روش درمانی جدید بیماری خواب

مطالعات جدید پژوهشگران منجر به یافتن روش درمانی جدید و ارزان قیمتی جهت مداوای بیماری خواب شد که به صورت عمده ای در بخش هایی از آفریقا دیده می شود .

محققان موسسه پلی تکنیک ویرجنیا Virginia Polytechnic Institute به همراه پژوهشگران دانشگاه ایالتی State University  موفق به شناسائی یک پروتئین شده اند که نقش مهمی در سلامت انگل عامل ابتلا به بیماری خواب ایفا می کند . این بیماری می تواند در برخی موارد منجر به مرگ افراد شود . پژوهشگران این پروژه در نظر دارند با ایجاد روش درمانی جدیدی ، این پروتئین را از کار انداخته و به این ترتیب انگل عامل این بیماری قادر به تکثیر شدن نبوده و از بین می رود .

در همین زمینه زاکارای مک کی Zachary Mackey یکی از پژوهشگران شرکت کننده در این پروژه اعلام کرد : " این دارو به گونه ای طراحی خواهد شد که با سرعت عمل کرده و از رشد این انگل جلوگیری کند . "

پژوهشگران این پروژه همچنین اعلام کردند از این پروتئین می توان در بسیاری از روش های درمانی جهت نابودی انگل ها و مولکول های کوچک استفاده کرد . بیماری خواب به وسیله انگلی با نام Trypanosoma brucei  منتقل شده و این انگل پس از ورود به بدن قربانی ، از طریق جریان خون در سراسر بدن گسترده می شود . عامل واسطه  انتقال این بیماری مگس تسه تسه آفریقائی  African tsetse fly است . به گزارش سازمان بهداشت جهانی بیماری خواب دارای نشانه هایی مانند تب ، سردرد شدید و دردهای تحمل ناپذیر است .  انگل سپس به آرامی به مغز منتقل شده و موجب تورم مغز ، لکنت زبان ، گیجی ، اختلال در حفظ تعادل و راه رفتن شده و در انتها منجر به کما و مرگ بیمار می شود .

در خاتمه لازم به توضیح است که پیش از این تعداد محدودی داروهای ارائه شده جهت مبارزه با این بیماری وجود داشت که علاوه بر اینکه عوارض و تاثیرات جانبی بالائی بر بدن بیمار تحمیل می کردند ، بسیار گران قیمت بوده و عموم مردم امکان استفاده از آن را نداشتند .

شرح کامل این پژوهش و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله چرخه سلولی یا journal Cell Cycle. به چاپ رسیده است .