استاد دانشگاه: پیوند آب، انرژی، امنیت غذایی و تغییر اقلیم تنگاتنگ است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، «مسعود تجریشی» درباره طرح جهانی دو موضوع آب و انرژی کنار یکدیگر افزود: پایین آوردن مصرف انرژی مستلزم کاهش مصرف آب است و این مساله از پیوستگی بین مسائل آب و انرژی و امنیت غذایی ناشی می شود.
تجریشی دیگر عامل مهم در این پیوستگی را تغییر اقلیم عنوان کرد و گفت: کاهش مصرف انرژی و آب یکی از مسائل مطرح در برنامه های چهارم و پنجم توسعه بود اما به دلیل هدفگذاری های جداگانه، هیچگاه محقق نشد و باید این مسائل در برنامه ششم توسعه با هم دیده شود.
به گفته تجریشی، ایران از بزرگ ترین مصرف کنندگان و دارندگان منابع انرژی در جهان است و در یکی از بخش های خشک و کم آب جهان قرار دارد. 

** مصرف 37 درصدی انرژی کشور در بخش کشاورزی 
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف درباره مصرف 37 درصدی انرژی کشور در بخش کشاورزی گفت: توسعه شیوه های نوین آبیاری تحت فشار در زمان های اوج مصرف انرژی، به قطع برق در سایر بخش ها منجر خواهد شد که با پیشنهاد دادن یارانه به کشاورزان برای آبیاری در نیمه شب و زمان افت مصرف انرژی، می توان این مشکل را حل کرد.
تجریشی ابراز امیدواری کرد این موضوع در سرفصل های درسی، موضوع پایان نامه ها و مقاله های دانشگاهی وارد شود. 
وی که عضو کمیته علمی مراسمی با نام «رویداد پیوند آب و انرژی شریف» است، چنین همایش هایی را نقطه عطفی برای همکاری دانشجویان رشته های عمران، برق، مکانیک، مهندسی شیمی و نفت برای رفع این مسائل و تصمیم گیری های آینده دانست.
رویداد پیوند آب و انرژی شریف یازدهم تا سیزدهم اسفندماه امسال در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود. 
پیش از این مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از مصرف بی رویه انرژی در همه بخش های اقتصادی خبر داده و یکی از دلایل آن را قیمتگذاری و اختصاص یارانه دانسته بود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا