سوزاندن ضایعات سیم و کابل ضمن ایجاد آلودگی، سرطان زا است

 مصطفی سرمدی در گفت وگو با ایرنا افزود: افراد دلال و دوره گردی که ضایعات سیم و کابل ها را می خرند و در تاریکی هوا اقدام به سوزاندن آن می کنند ضمن ایجاد آلودگی در هوای پایتخت به علت تولید گازهای دی اکسین و فوران، منجر به بروز بیماری های سرطانی می شود.

وی بااشاره به خطرات تولید گازهای سرطان زا ناشی از سوزاندن ضایعات افزود: در این خصوص با وضعیت دشواری در استان تهران به دلیل افزایش روند سوزاندن ضایعات روبرو هستیم.
سرمدی با بیان اینکه تاکنون شکایت های زیادی از سوی شهروندان در خصوص سوزاندن ضایعات سیم و کابل به محیط زیست استان تهران شده تصریح کرد: سوختن ضایعاتی همچون سیم و کابل ضمن ایجاد آلودگی هوا و بیماری زا بودن دودهای ناشی از آن باعث از بین رفتن کیفیت مس و روکش های پلاستیکی نیز می شود.
وی خاطرنشان کرد: اکنون تعدادی از شرکت ها که کار بازیافت خوروهای فرسوده را انجام می دهند مجهز به دستگاه تفکیک و بازیافت سیم و کابل های روکشدار هستند.
معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه دستگاه های تفکیک و بازیافت سیم و کابل مجهز به فیلتر هوا هستند و هیچگونه آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی کنند افزود: با استفاده از این دستگاه ضایعات سیم های فلزی و روکش های آنها به صورت جداگانه در مخازن تفکیک و بازیافت می شوند.
سرمدی گفت: زمانی که بازیافت با دستگاه ها انجام می شود ضمن اینکه کیفیت سیم های فلزی حفظ می شود روکش های پلاستیکی آنها نیز پس بازیافت دوباره به چرخه مصرف باز می گردد.
وی افزود: اگر افرادی که در کار خرید و فروش ضایعات سیم و کابل ها هستند ضایعات را به مراکز بازیافت تحویل دهند ضمن جلوگیری از آلودگی هوا می توانند بهره برداری مالی مناسب تری داشته باشند.
سرمدی گفت: طبق ماده 30 آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند مصوبه 84 سوزاندن پسماندهای غیراستاندار و مغایر با ضوابط و شیوه نامه های مربوطه ممنوع است.
معاون فنی اداره کل محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد: اداره کل محیط زیست استان تهران با برقراری گشت های ویژه با هرگونه اقدام به سوزاندن ضایعات بصورت دستی و غیر مکانیزه برخورد و متخلفان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
سرمدی با بیان اینکه امیدواریم با ساماندهی شیوه سنتی بازیافت سیم و کابل ها شاهد نتایج مطلوب در این زمینه باشیم گفت: مقابله با دلالان ضایعات سوز نیاز به عزم جدی و همکاری کلیه دستگاه ها از جمله شهرداری ها و بخشداری ها دارد.
وی افزود: ممکن است سازمان شهرداری نیز با ضایعات سوزها برخورد کند ولی ما در این خصوص اطلاعاتی نداریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا