استفاده گسترده روسیه از راکت های ماهواره بر سویوز

روز گذشته مدیر ارشد پایگاه ساخت تاسیسات فضائی و راکت های ماهواره بر یکاترینبورگ Yekaterinburg اعلام کرد : " روسیه در نظر دارد تا در سال جاری میلادی ، 19 ماموریت مختلف فضائی را با استفاده از راکت های ماهواره بر Soyuz-2 استفاده کند . در صورت تحقق این موضوع ، رکورد استفاده از این راکت ها که در سال 2014  در 14 ماموریت مورد استفاده قرار گرفتند ، شکسته خواهد شد . "

گفتنی است بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ، نخستین عملیات پرتاب راکت سویوز 2 برای روز 27 فوریه برابر با هشتم اسفند ماه از پایگاه فضائی Plesetsk برنامه ریزی شده است . در ماه سپتامبر نخستین عملیات پرتاب راکت های سویوز از پایگاه فضائی Vostochny انجام خواهد شد و در ادامه ده ماموریت مختلف فضائی با استفاده از این راکت ها در پایگاه فضائی Plesetsk ، شش ماموریت در پایگاه بایکونور ؛ دو ماموریت از پایگاه Kourou که به فرانسه تعلق داشته و در گینه فرانسوی انجام خواهد شد . بر این اساس ، آخرین ماموریت فضائی راکت های خانواده سویوز نیز  از پایگاه فضائی Vostochny برنامه ریزی می شود .

در این رابطه همچنین باید اعلام کرد برنامه های مشترک روسیه و اتحادیه اروپا نیز بر اساس استفاده از راکت های سویوز طراحی شده اند و بر این اساس نه تنها بیشتر ماهواره های روسیه با استفاده از این راکت های ماهواره بر به ماموریت اعزام می شوند ، بلکه قرار است ماهواره ناوبری Galileo که به آژانس فضائی اتحادیه اروپا تعلق دارد نیز توسط راکت های سویوز به مدار منتقل شوند .  این عملیات از پایگاه فضائی Kourou انجام خواهد شد .

در همین راستا شالیموف Shalimov ، یکی از مقامات ارشد سازمان فضائی روسیه و مدیر NPOA اعلام کرد برای سال آینده میلادی نیز 22 ماموریت با استفاده از راکت های Soyuz-2 پیش بینی شده است که نخستین ماموریت فضائی سرنشین دار این راکت ها در این سال انجام خواهد شد . گفتنی است نخستین ماموریت این راکت ها در ماه نوامبر سال 2004 انجام شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا