35 میلیون ایرانی در معرض سرطان ناشی از آلودگی هوا و ریزگردها

دکتر ندافی در میزگرد تخصصی چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا با اشاره به پیشرفت‌های بشر در زمینه شناسایی عوامل محیطی موثر در بروز بیماری‌ها افزود: شناخت بشر در این زمینه از حد اثرات عوامل محیطی بر روی سلول و ژن و اثرات آن بر روی ارگانیزم‌های بدن فراتر رفته و در این حوزه هیچ ابهامی وجود ندارد.

وی با اشاره به مطالعات جهانی بر روی اثرات آلودگی‌های هوا روی سلامت انسان، اظهار داشت: جدیدترین یافته‌های محققان که در قالب بیانیه سازمان ملل منتشر شده حاکی از «سرطان زا بودن آلودگی‌ هوا و ریزگردها» است.

ندافی، با تاکید بر این که در حال حاضر 35 میلیون نفر از جمعیت کشور در مناطقی با آلودگی هوا و ذرات معلق به عنوان مهمترین منبع آلودگی زندگی می‌کنند، ادامه داد: از این رو هر اقدامی که در زمینه رفع آلودگی هوا صورت گیرد اثرات آن قشر عظیمی از جامعه را در بر خواهد گرفت.

رییس مرکز تحقیقات آلودگی هوا همچنین خاطر نشان کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا هفتمین عامل خطر برای سلامت انسان اعلام شده که از این رو لازم است وزارت بهداشت به این حوزه ورود جدی داشته باشد.

وی، محاسبه میزان بار بیماری‌ها را بر اساس نرم افزار خاصی در این حوزه دانست و توضیح داد: این نرم افزار بر اساس اطلاعات سایر کشورها تدوین شده است ولی ما برای استفاده از آن می‌توانیم اطلاعات بومی چون آلودگی هوا و مرگ و میر پایه کشور را وارد کنیم.

ندافی با اشاره به برخی از انتقادات در خصوص میزان اعتبار و دقت داده‌های این نرم افزار و تفاوت در آمارهای ارائه شده از طریق این نرم افزار، خاطر نشان کرد: در صورتی که از این نرم افزار به طور صحیح استفاده شود دقت داده‌های آن زیاد است.

رییس مرکز تحقیقات آلودگی هوا با تاکید بر این که آمار مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا با استفاده از آمار بهشت زهرا صحیح نیست، افزود: از آنجایی که عوامل دیگری چون آنفلوآنزا را در کشور داریم از این رو تکیه بر آمار بهشت زهرا برای برآورد میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا صحیح نیست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا