ژن انسان‌های نئاندرتال سیستم ایمنی بدن ما را قوی‌تر کرده است

براساس مطالعاتی که اخیرا توسط گروهی از دانشمندان آلمانی انجام شده، ژن‌های اصلی در سیستم ایمنی بدن انسان از اجداد باستانی ما به جا مانده‌اند. یافته‌های آنها که در یکی از ژورنال‌های علمی ژنتیک انسان منتشر شده نشان می‌دهد که ژن‌هایی که از نئاندرتال‌ها به ما منتقل شده، نقش مهمی در مقاومت بدن ما در مقابل پاتوژن‌ها (عوامل بیماری‌زا) داشتند. هرچند این ژن‌هایی که به ما منتقل شده‌اند، نقطه ضعف‌هایی هم دارند، چرا که ما را مستعد ابتلا به آلرژی کرده‌اند.

حدود یک تا شش درصد DNA انسان‌های اوراسیایی امروزی از انسان‌های نئاندارتال و انسان‌تبارهای دنیسووا ناشی می‌شود.

دانشمندان می‌گویند اجداد انسان‌های مدرن یعنی انسان‌های هوشمند (Homosapiens) در آفریقا تکامل یافتند و سپس به نقاط دیگر جهان مهاجرت کردند. وقتی انسان‌های آفریقایی به نقاط مختلف جهان مهاجرت کردند، آنها با دیگر انسان‌های باستانی در اروپا و آسیای غربی مواجه شدند. شواهد ژنتیکی نشان می‌دهند که این قبیله‌ها با هم تولید مثل کردند و در نتیجه‌ی آن بخشی از DNA انسان‌های نئاندرتال‌ هنوز در انسان‌های امروزی وجود دارد.

حدود یک تا شش درصد DNA انسان‌های اوراسیایی امروزی از انسان‌های نئاندارتال و انسان‌تبارهای دنیسووا ناشی می‌شود. دانشمندان آلمانی هم ژن انسان‌های مدرن و هم ژن اجداد باستانی ما را بررسی کردند تا منشا تغییرات در ژنتیک سیستم ایمنی ما را پیدا کنند. آنها پاره‌هایی از DNA انسان‌های نئاندرتال را در انسان‌های زنده‌ی امروزی پیدا کردند. DNA انسان‌های نئاندرتال نقش اصلی را در مقابله‌ی سیستم ایمنی بدن با پاتوژن‌هایی مثل باکتری، قارچ و انگل ایفا می‌کند.

یکی از این دانشمندان می‌گوید که همین میراث انسان‌های نئاندرتال باعث شده سیستم ایمنی انسان‌ها را قوی‌تر شود، اما همین تاثیر موجب شده که بعضی از انسان‌ها بیشتر مستعد آلرژی شوند. البته در این زمینه باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

منبع:دیجی کالا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا