آئودی و خودرویی که به ماه می‌فرستد

سال‌ها از اتمام جنگ سرد می‌گذرد و دولت‌ها دیگر تمایل زیادی به هزینه کردن در برنامه‌های پر هزینه‌ی فضایی ندارند. به همین دلیل چند سالیست که شرکت‌ها و استارتاپ‌های خصوصی برای فتح فضا دست به کار شده‌اند. گوگل هم قطعا بیکار ننشسته و در سال ۲۰۰۷ جایزه‌ای به نام «لونار ایکس پرایز» (Lunar X Prize) را برای فتح ماه توسط شرکت‌ّهای خصوصی تعیین کرد. دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، گوگل ایکس پرایز جایزه‌ای ۳۰ میلیون دلاری برای شرکتی است که بتواند روباتی را روی ماه فرود آورد و با آن ۵۰۰ متر حرکت کند.

حالا گروهی از شرکت خودروسازی آئودی در نمایشگاه خودروی دیترویت ماه‌نوردی را به نمایش گذاشته‌اند که می‌تواند جایزه‌ی ۳۰ میلیون دلاری را نصیب آن‌ها کند. آن‌ها می‌گویند که می‌خواهند سال آینده این ماه‌نورد را دقیقا همان‌جایی که بیش از ۴۰ سال پیش فضاپیمای آپولو ۱۷ نشسته بود، فرود آورند.

مهندسان این گروه می‌گویند که از فناوری‌های نوین چاپ سه بعدی در ساخت این ماه‌نورد استفاده کرده‌اند و در بدنه‌ی آن آلومینیوم و تیتانیوم به کار رفته است. آن‌ها نه تنها در ساخت این روبات از چاپ سه‌بعدی استفاده کرده‌اند، بلکه می‌گویند قصد دارند یک نوع پرینتر سه بعدی بسازند و به ماه بفرستند که بتواند با استفاده از خاک پر از آلومینیوم، تیتانیوم و منیزیوم این قمر، تجهیزات دیگر را همان‌جا بسازد. بدین ترتیب دیگر لازم نیست همه چیز را به ماه بفرستیم و صرفا با ارسال نقشه‌ها، قطعات و ماشین‌ها آن‌جا درست می‌شوند.

audirover3

آلمانی‌ها که تبحر خاصی در ساخت اتوبان دارند، می‌خواهند به نوعی با ذوب کردن سطح ماه، آن‌جا اتوبان‌هایی بسازند که ماه‌نوردها بتوانند با چالش کمتر و سرعت بیشتری روی سطح این قمر حرکت کنند. «رابرت بومه» (Robert Bohme) سرپرست گروه سازنده‌ی این ماه‌نورد می‌گوید: «آیا می‌توانید مورد دیگری پیدا کنید که شرکتی به این بزرگی بگوید می‌خواهم در برنامه‌های فضایی خصوصی شرکت کنم؟» امید می‌رود که بتوان دیگر شرکت‌های بزرگ را به سرمایه‌گذاری در صنعت هوا فضا ترغیب کرد. به خصوص شرکت‌هایی که تخصص مهندسان و دانشمندان آن‌ها می‌تواند در این زمینه مفید باشد. بومه این‌طور ادامه مي‌دهد: «اگر فناوری درست را به ماه ببرید، می‌توانید راه را برای اکتشاف‌های بیشتر هموار کنید. در ضمن نه فقط اکتشاف، بلکه برای بهره‌برداری‌های اقتصادی در آینده. برای همین است که می‌خواهیم تمرکز زیادی روی این علم بکنیم. می‌خواهیم نشان دهیم که این‌جا ارزش وجود دارد.»

فعلا هدف این گروه آن است که بتوانند روبات خود را دقیقا به محل فرود آپولو ۱۷ بفرستند و خودروی ماه‌نوردی که فضانوردان ۴۴ سال پیش از آن استفاده می‌کردند را پیدا کنند. البته ناسا از شرکت‌های خصوصی می‌خواهد که خیلی به این محل‌های فرود حساس و قدیمی نزدیک نشوند، ولی به هر حال گروه آئودی می‌خواهد این کار را بکند. هدف آن‌ها این است که ببینند پس از گذشت ۴۴ سال، چه بر سر ماشین‌ها و قطعاتی که روی ماه بوده‌اند آمده است. به هر حال تفاوت دمای شب و روز ماه صدها درجه‌ی سانتیگراد است و فلزات و پلاستیک‌های مختلف به کار رفته در آن تجهیزات باید تحت تاثیر قرار بگیرند.

بومه می‌گوید: «بدین ترتیب می‌توانیم چیزهای زیادی درباره‌ی علم مواد بفهمیم. اینکه برای قرار گرفتن طولانی مدت در شرایط محیطی خاص، باید از چه موادی استفاده کرد؟» بومه این‌طور ادامه می‌دهد که گروه او واقعا به دنبال گرفتن جایزه‌ی ۳۰ میلیون دلاری نیست و آن را فقط یک جور شیرینی به حساب می‌آورد. البته ماه‌نورد آئودی قرار است در فاصله‌ی ۲.۳ کیلومتری خودروی فضانوردان آپولو ۱۷ فرود آید و طی این فاصله پنج برابر فاصله‌ای است که باید برای کسب جایزه طی کند. ظاهرا که تا پایان سال دیگر، آئودی یک جفت از این روبات‌ها را به ماه می‌فرستد.

منبع:دیجی کالا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا