اکتشاف آثار باستانی آمازون با کمک هواپیمای بدون سرنشین

تیمی از پژوهشگران بین المللی در قالب پروژه ای اکتشافی در حال بررسی و مطالعه بخش های متراکم و دور از دسترس جنگل های حوزه رودخانه آمازون هستند . این تحقیقات با پشتیبانی مالی و حمایت انجمن تحقیقات اروپائی در حال اجرا است و هدف اصلی آن بررسی سکونت گاه های انسانی در حوزه رودخانه آمازون طی 3 هزار سال گذشته است .

در همین راستا خوزه ایریارته Jose Iriarte پژوهشگر دانشگاه اکستر University of Exeter اعلام کرد : " مطالعات جدید نشان می دهد جنگل آمازون پذیرای جوامع و گروه های انسانی پیچیده و متعددی بوده و تعداد این جوامع بسیار بیشتر از میزان ظرفیتی است که تا کنون  دانشمندان برای جنگل آمازون تصور می کردند . "

در این پروژه پژوهشگران با شناسائی و کشف زمین ها تیره تر ، آثار کشاورزی ایجاد شده  توسط انسان های باستانی و تغییرات ساختاری در سطح زمین از طریق حفر کانال های آب و خندق ، نسبت به بررسی آن ها اقدام می کنند . این تحقیقات با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین ویژه ای انجام می شود که قادر به شناسائی این مناطق بوده و مجهز به تکنولوژی لیدار Lidar technology است . در این تکنولوژی با استفاده از امواج لیزری ، نقشه توپوگرافی مناطق مورد مطالعه  ، تهیه می شود .

خوزه ایریارته Jose Iriarte در گفتگو با شبکه خبری دویچه وله اعلام کرد : " ما امیدواریم با استفاده از تکنولوژی لیدار قادر به کشف و شناسائی تمامی داده ها و ساختارهای باستان شناسی موجود در این منطقه اعم از تپه های باستانی ، کانال های آب و خندق ها ، راه های اولیه ارتباطی و قلعه ها و …. باشیم . با جمع آوری این اطلاعات و گذاشتن آن ها در کنار یکدیگر می توان ایده کلی و جامعی از چشم انداز باستانی این منطقه به دست اورد . "

گفتنی است این اطلاعات به دست آمده ، همچنین به دانشمندان کمک می کند تا نحوه تغییر و دخل و تصرف انسان در جنگل را بررسی کنند . این موضوع می تواند در حفاظت و نگهداری جنگل بسیار سودمند باشد زیرا احتمالا بخشی از تنوع زیستی امروزی موجود در جنگل که ما قصد حفاظت و نگهداری از آن را داریم ، ماحصل تغییرات طبیعت طی میلیون ها سال نبوده و می توان ردپای انسان را در آن مشاهده کرد .