مطالعه ساخت سلول های خورشیدی بر پایه ترکیبات کالکوپیریت

جمعی از پژوهشگران به سرپرستی دکتر حسین عبدی زاده استاد و محقق پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران با پشتیبانی مادی و معنوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی(بنیاد ملی علم ایران) مطالعه ساخت سلول های خورشیدی را بر پایه ترکیبات کالکوپیریت با نسبت بازدهی به قیمت بهبود یافته به روش الکتروفورتیک انجام دادند.
هدف این پژوهش ساخت سلول های خورشیدی مبتنی بر ترکیبات نانوساختار کالکوپیریت سنتز شده به روش شیمیایی و نشانده شده به روش الکتروفورتیک است. 
در سالهای اخیر توجه بسیار زیادی به مقوله انرژی های تجدیدپذیر شده که علل این توجه بخاطر افزایش جهانی قیمت نفت، آلودگی هوا و گرم شدن کره زمین بواسطه آزاد شدن گازهای گلخانه ای و محدود بودن منابع این انرژی ها است. 
انرژی های تجدیدپذیر و از همه مهمتر انرژی خورشیدی این مشکلات را ندارند و تجدید پذیر، پاک، بدون تغییر در آب و هوا و رایگان هستند. 
در این طرح نانو ذرات کالکوپیریت با ترکیب کنترل شده بطور موفقیت آمیزی توسط روش سولوترمال سنتز و تحت شرایط بهینه توسط روش الکتروفورتیک لایه نشانی شدند.
سلول های خورشیدی ساخته شده توسط این روش تمام شیمیایی که برای اولین بار در دنیا انجام گرفت، بازدهی حدود 5% از خود بروز دادند. مشخص شد با جایگزینی 25% گالیم بجای ایندیم و 10% سلنیم بجای گوگرد در ترکیب اولیه، بازدهی می تواند به حدود 6% افزایش یابد. همچنین با تغییر شرایط سنتز و ایجاد ساختار ورتزایت بازدهی این سلول ها به 6.7% افزایش یافت. 
به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این سلول ها علی رغم بازدهی کمتر نسبت به سایر سلول های خورشیدی همسان، به دلیل استفاده از روش ارزان شیمیایی می توانند منجر به نسبت بازدهی به قیمت بیشتر شوند. همچنین قابلیت تولید انبوه این سلول ها بسیار بیشتر است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا