خشکی پوست با افزایش دمای اتاق

دکتر پرویز طوسی در گفت و گو با سیناپرس افزود: خشکی پوست علل مختلفی دارد و دلایل آن در سنین مختلف نیز متفاوت است. برای مثال در بسیاری از کودکان، شست و شوی مکرر پوست بدن با صابون و مواد شوینده می تواند باعث اگزمای سرشتی شود. منظور از اگزمای سرشتی، بیماری پوستی است که در آن پوست بدن مثل پوست ماهی، خشک و ورقه ورقه می شود.

وی ادامه داد: در دوران پیری، به دلیل کمتر شدن فعالیت های غدد چربی و افزایش تبخیر آب بدن از راه پوست، ممکن است خشکی پوست بدن افزایش پیدا کند. این مساله در زمستان نیز برای سالمندان تشدید خواهد شد، چون رطوبت کمتری در هوای اطراف وجود دارد.

طوسی تصریح کرد: خشکی پوست بدن در دوران پیری، ممکن است به صورت خشکی پوست ساق پاها و پهلوها دیده شود که خارش فراوان را به همراه خواهد داشت. در زمان پیری، قسمت هایی از پوست بدن، حالت طبیعی اش را از دست داده و همین مساله باعث خشکی پوست افراد سالخورده می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: علاوه بر این، گاهی بیماری هایی مثل اسهال و استفراغ نیز باعث از دست رفتن آب بدن شده و خشکی پوست بدن را ناشی می شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به افرادی که دچار خشکی پوست هستند، توصیه کرد: این افراد بهتر است کمتر حمام بروند، چرا که حمام کردن و شست و شوی بدن با صابون و شامپو، ممکن است خشکی پوست را تشدید کند. از طرف دیگر به محض بیرون آمدن از حمام و در حالی که هنوز رطوبت بدن خشک نشده است، از پمادهایی مثل اوسرین و وازلین استفاده کنند، چرا که این پمادها رطوبت پوست را بهتر حفظ می کند و مانع خشکی پوست می شود.

طوسی خاطرنشان کرد: کسانی که به اگزمای پوستی دچار هستند، بهتر است در فصل زمستان از دستکش های پشمی یا چرمی استفاده کنند تا سرمای هوا، باعث خشکی بیشتر پوست دست نشود. همینطور بهتر است در هنگام شست و شوی دست ها، از آب ولرم استفاده کنند و پس از آن نیز به چرب کردن دست ها بپردازند.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا