رونق انرژی های تجدیدپذیر در بریتانیا

افزایش خطر پدیده گرمایش زمین که به خاطر آلاینده های مختلف صورت گرفته است، بسیاری از کشورهای جهان را به سمت بهره گیری هر چه بیشتر از انرژی های تجدیدپذیر رهنمون ساخته است. در این میان، بریتانیا توانسته است گام هایی بسیار جدی برای جایگزینی منابع دوستدار محیط زیست به جای منابع آلاینده محیط زیست نظیر سوخت های فسیلی بردارد.

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برای تولید برق از 6.8 درصد از مجموع انرژی های مصرف شده در سال 2010 به 14.9 درصد در سال 2013 افزایش یافت. این در حالی است که استفاده از انرژی هسته ای برای تولید الکتریسیته 19 درصد بوده و البته کاهشی تدریجی را تجریه می کند. گفتنی است سهم این انرژی در تولید برق در سال 1995 بیش از 25 درصد بود.

همچنین توربین های بادی واقع شده در ساحل، حدود یک سوم برق حاصله از منابع تجدیدپذیر این کشور در سال 2013 را تولید کرده است. همچنین سهم توربین های بادی دور از ساحل به سرعت در حال افزایش بوده و به حدود 21 درصد می رسد. طبق برنامه، قرار است به زودی یک نیروگاه بادی با 400 توربین در مساحت 1100 هزار کیلومتری آب های کم عمق دریای شمال در بریتانیا احداث شود. این پروژه می تواند حدود دو سوم ظرفیت 4000 مگاواتی فعلی ناشی از تولید برق در مناطق دور از ساحل این کشور برق تولید کند.

دولت بریتانیا از سال 2010، حدود 14.5 میلیارد دلار را در حوزه توربین های بادی سرمایه گذاری کرده است. این سرمایه گذاری نه تنها موجب افزایش قابل توجه ظرفیت تولید برق در این کشور شده است، بلکه 35400 شغل نیز ایجاد کرده و از اتکای این کشور به منابع سوختی وارداتی نیز کاسته است.

البته بریتانیا از سایر منابع تجدیدپذیر نیز برای تولید برق استفاده می کند. بهره گیری از انرژی زیستی (نظیر زیست توده)، انرژی برق آبی و نیز انرژی خورشیدی (با وجود محدودیت روزهای آفتابی در این کشور) از دیگر منابع تامین برق در این کشور است.

البته هنوز هم سوخت های فسیلی سهم مهمی در تولید برق داشته و 37 درصد از برق این کشور در نیروگاه های ذغال سنگی و 28 درصد نیز در نیروگاه های گاز طبیعی تولید می شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا