احیای ارزشهای جامعه با برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب

بي‌اعتبار شدن ارزشهاي اجتماعي، گسترش روافزون پيامدهاي منفي شهرنشيني، گسترش شكاف طبقاتي به خاطر تحقق نيافتن سياسهاي معطوف به نشست به پائين، از خود بيگانگي، گسترش روزافزون بي‌اعتمادي و بدبيني، آلودگي روزافزون محيط زيست و بحران‌هاي اقتصادي، از مشکلات این روزهای جامعه ایرانی است. بسیاری از کارشناسان و جامعه شناسان به این امر اذعان دارند که جامعه ایرانی دچار کاهش ارزش‌های اجتماعی شده‌ است. آن هم ارزش‌هایی که زمانی در بین مردم جایگاه بالایی داشته اما امروزه از اهمیت آنها کاسته شده است.

سید یعقوب موسوی، مدیر پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا، در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با تنزل ارزش‌های اجتماعی در ایران گفت: شاید نظر عده ای مبنی بر اینکه کشور دچار شبیه‌خون فرهنگی شده‌است، درست باشد اما نباید فراموش کرد، با برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب می‌توانیم ارزش‌هایی که مورد غفلت واقع شده‌اند را مجددا در جامعه احیا کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه نکته مهم این است که برنامه‌هایی که تدارک دیده می شود نباید تک‌بعدی باشد و تمام حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی را هم دربر گیرد، تصریح کرد: دوگانگی شخصیتی هم از دیگر دلایل وقوع این مشکلات است.

موسوی ادامه داد: مردان و زنانی در کشور وجود دارند که در حین توسل به بهترین مقدسات، اعمال غیرقانونی و نامتعارف، انجام می‌دهند و این یعنی یک فاجعه اجتماعی و اخلاقی. بنابراین در اینجا سوالی که باید از خودمان بپرسیم این است که چگونه می‌شود جوانان ما حس مثبت جوانی خودشان را رها کرده و وارد فضاهایی ‌شوند که با هویت آنها همخوانی ندارد؟ چطور می‌شود جامعه‌ای که باید شئونات انسانی خود را حفظ کند، به صورت دیگری عمل می‌کند؟ این سوالات سوال‌های دشوار و در عین حال به دلیل ریشه‌های عمیق روان‌شناسی اجتماعی که دارد بسیار حیاتی و مساله‌ساز بوده و به نوعی خطرناک است.

با برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب می‌توانیم ارزش‌هایی که مورد غفلت واقع شده‌اند را مجددا در جامعه احیا کنیم.

وی همچنین در رابطه با شرایط اجتماعی کشور گفت: وضعیت خانواده‌ها در شرایط امروز جهان شکننده شده است. به‌خصوص در شهرهای بزرگ مشکلات به‌حدی است که باید برای آن چاره‌اندیشی دقیقی انجام داد، درواقع در پشت ترافیک کلانشهرها اینقدر فعل و انفعالات پیچیده و سخت وجود دارد که باعث بحران‌های زیادی برای طبقات فرودست شده است.

وی در پایان تاکید کرد: کشور نیاز به سیاست‌های مختلفی برای برطرف کردن مشکلات اجتماعی و کاهش جرایم مختلفی مانند، پایین آمدن سن فحشا، پایین آمدن سن اعتیاد، افزایش آمار جرم و جنایت و… دارد. البته اجرای این سیاست‌ها همیشه بر عهده‌ دولت نیست، در بسیاری از مواقع ما نیاز داریم که خودمان در این زمینه اقدام کنیم. ما باید بازگشت به اصل خودمان را مدنظر قرار داده و با بازنگری در شیوه زندگی‌مان و همچنین توجه به ارزش‌های ملی و مذهبی گام‌های موثری در بازگرداندن ارزش‌های والایی که برای سلامت هر جامعه ای مفید است، برداریم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا