تاثیر خلاقیت بر فعالیت مغز

با توجه به اینکه به طور طبیعی انتقال احساسات در بسیاری از افراد به وِیژه کسانی که خلاق هستند ، وجود دارد ، پژوهشگران اعلام کردند که مغز خلاق نسبت به دیگران کمی متفاوت است و همین موضوع باعث می شود تا در بیان افکار و احساساتشان راه های بسیاری داشته باشند به این معنا که این گونه افراد می توانند افکار و احساساتشان را به گونه ها و روش هایی متفاوت نشان دهند .

اما تحقیقات جدید نشان می دهد که این احساسات می تواند مدارهای عصبی در مغز هنرمند را تغییر دهد. پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا و دانشگاه سان فرانسیسکو که در یک پروژه تحقیقاتی ، به این نتایج دست پیدا کردند ، می گویند: خلاقیت نمی تواند به توضیح تغییر ساده و باز و بسته کردن یک منطقه ثابت در مغز بپردازد .

محققان معتقدند وقتی یک هنرمند تلاش می کند تا احساسات خود را از طریق کارهای هنری خود نشان دهد ، ماهیت احساسات باعث فعال شدن بخشی از مغز وی می شود . چارلز لیم از محققان این تیم پژوهشی توضیح می دهد که ماهیت احساسات ساده نیست و بخش های مختلف مغز بخشی از آن را می گیرد. علاوه بر آن ، این مطالعات نشان می دهد که مغز از طریق نیروهای مختلف و نسخه های خلاقیت و احساسات ؛  نقشی بسیار مهم و متفاوت را بازی می کند .

در این تحقیقات، پژوهشگران عمل اجرا کنندگان موسیقی جاز در حالی که بر روی کلید دستگاه فشار وارد می کنند و با نواختن آن احساسات مختلفی از خود نشان می دهند را با تصویربرداری مورد بررسی قرار دادند. پاسخ نوازنده به احساسات و تغییرات در موسیقی توسط اسکنر  MRI مورد مطالعه قرار گرفت .

بررسی های انجام شده بر روی تصاویر و اسکن ها نشان می دهد که ساخت ملودی های بداهه در برابر کوشش در ساخت ملودی خاص و تلاش برای نشان دادن احساست ، باعث ایجاد احساسات مثبت بیشتری در افراد می شود .

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله گزارش علمی (Journal Scientific Reports) به چاپ رسیده و در دسترس پژوهشگران است. برای مشاهده متن کامل تحقیق فوق ؛  اینجا را کلیک کنید .